Lun æbleskive-pudding

Julen er godt overstået og vi havde en pose hjemmelavede æbleskiver liggende i køleskabet. Vi har spist alt for mange æbleskiver og vafler i de sidste uger, så ingen af os havde lyst til at spise de sidste æbleskiver, så de var blevet noget tørre og kedelige. I stedet for at smide dem ud, lod jeg mig inspirere af en af Klidmosters opskrifter, hvor hun bruger croissanter til at lave en brød-pudding. Jeg besluttede at prøve om det også ville fungere med æbleskiver, nu hvor jeg havde dem. Jeg havde også en hel del piskefløde i køleskabet, da vi lavede en noget mindre portion ris a la mande end beregnet til juleaften. Så i bedste Stop spild af (jule)mad-stil, lavede jeg en noget tung, men lækker dessert. Og så fik vi vist også ødelagt vores nytårsfortsæt om at vi skulle leve sundt i januar. Men sundheden er jo sekundært i forhold til at stoppe spild af mad 😉

Jeg har halveret sirup-mængden i forhold til Klidmosters opskrift, hovedsageligt fordi jeg af erfaring ved at hun kan lide sine opskrifter betydeligt sødere end jeg foretrækker. Jeg valgte agave-siruppen, fordi den har en lav belastning på blodsukkerbalancen og fordi jeg rigtigt godt kan lide det.

Dessert til 2 personer

200 g æbleskiver

2½ dl piskefløde

50 g agavesirup

2 æg

Ingredienser til æbleskive-pudding

Fløden og agavesiruppen blandes og varmes i en gryde, til det når kogepunktet. Tages fra varmen og køles lidt af. Imens smøres et lille ildfast fad og æbleskiverne plukkes i mindre stykker og lægges i fadet.

Æbleskiver plukket i mindre stykker

Æggene piskes sammen og den let afkølede fløde røres i æggemassen. Massen hældes over æbleskiverne og det får lov at trække 5-10 minutter inden det kommer i ovnen, så de tørre æbleskiver bliver svampede.

Æbleskive-pudding klar til at komme i ovnen

Fadet bages i ovnen ved 180 grader i ca. 25 minutter, til massen er næsten stivnet. Spises lunt.

Lun æbleskive-pudding

Og resterne? Dem brugte jeg også i bedste Klidmoster-stil. Jeg flækkede den kolde rest til skiver og gav dem en tur i vaffeljernet, for at få sprød skorpe på det.

Kold æbleskive-pudding i skiver

Der var lige nok til at lave en enkelt vaffel. Den blev sprød og god – og noget så fed! Piskefløde føles virkeligt fedt, når det bliver genopvarmet. Jeg var glad for at der kun var en enkelt vaffel ellers tror jeg måske jeg var bukket under.

Æbleskive-vaffel

5 kommentarer (+add yours?)

  1. Malou Klidmoster
    jan 03, 2012 @ 20:22:32

    Wow, super god ide at bruge æbleskiver på den måde. Og så endda også i vaffeljernet. Altså Fenja, du er en knag ❤

    Svar

  2. Stop Spild Af Mad
    jan 04, 2012 @ 17:20:30

    Ooooh! Lækkert lækkert!!

    Og tusinde tak til henvisningen til os :-))

    KH
    Selina

    Svar

  3. Stop Spild Af Mad
    jan 04, 2012 @ 17:23:30

    (har lige spredt linket)

    🙂

    Svar

Skriv en kommentar