Havregrødsklatkager

Med en familie på 5, er det svært at finde ud af hvor stor en portion havregrød der skal laves til morgenmaden. Jeg har tit ærgret mig over at jeg har haft alt for meget grød tilbage og når det er blevet koldt, er det ikke interessant at spise.

Men jeg blev inspireret af en opskrift jeg fandt på et tidspunkt, hvor man laver klatkager ud af den kolde grød og det har jeg haft stor succes med her i huset. Ofte laver jeg med vilje en dobbelt portion havregrød, så der er en god rest tilbage til at lave klatkager næste morgen.

Havregrød

Æg

Kanel

Evt. frugt

Til en stor tallerken grød, skal bruges 1-2 æg. Kanel stabiliserer blodsukkeret og smager rigtigt godt. Hvis du ikke har brugt frugt i din grød, er det en god idé at tilsætte moset banan eller revet æble for at tilføre sødme. Jeg tilsætter altid frugt til min grød og koger det med, da det så ikke er nødvendigt at tænke på at putte sukker på grøden.

Kold grød blandet med æg

Det hele blandes sammen og steges til gyldne og sprøde klatkager på en pande i noget fedtstof. Jeg bruger gerne kokosolie, da jeg synes det giver en lækker smag og det er lutter sunde fedtstoffer.

Klatkagerne på panden

Server med en klat frugtkompot eller marmelade eller sirup, hvis det skal være sukkerholdigt luksusmorgenmad.

Færdige klatkager. Mums!

Alle slags grød kan bruges. For en gluten- og mælkefri udgave, brug en grød der er lavet uden gluten og mælk.

Velbekomme 🙂