Bi’s rugbrød med svedjerug – Økologisk Landsforenings bagekonkurrence

Den sidste opskrift jeg mangler at afprøve i Økologisk Landsforenings for længst overståede bagekonkurrence, er Bi’s rugbrød med svedjerug. Jeg har gemt denne opskrift til sidst, fordi den så mindst indbydende ud, hovedsageligt fordi man skal ælte den i hånden og opskriften ser lidt indviklet ud.

Brødet hedder rugbrød med svedjerug, men der står ikke noget om svedjerug i opskriften. Jeg går ud fra at det er en fejl og at forfatteren til opskriften har ment at det var implicit at der mentes svedjerug, men jeg synes alligevel det er en graverende fejl at der ikke er overensstemmelse mellem titel og indhold. Jeg har valgt at bruge almindeligt rug, fordi der ikke står i opskriften at man skal bruge andet og fordi jeg ikke havde svedjerug i huset.

Der står i opskriften at man evt. kan tilsætte rugkerner til dejen på andendagen. Jeg valgte at tilsætte rugkerner til fordejen i stedet, fordi jeg gerne ville give kernerne mulighed for at suge væske og blive saftige. Jo mere væske kernerne suger inden brødet bliver bagt, jo mere væske afgiver de til de færdige brød og dermed bevarer det fugtigheden i længere tid. Og kernerne bliver ikke hårde og umulige at fordøje.

Væskemængden i fordejen var ikke tilpasset at jeg tilsatte 500 g rugkerner, så jeg tilsatte 3 dl vand ekstra. De rugkerner man skal bruge i opskriften skal være overhældt med kogende vand og drænet efter at have trukket. Jeg vurderede at de nok ville suge omkring 3 dl væske til sig i den proces, uden dog at vide om det er helt skudt ved siden af. Fordejen blev meget fast og bastant og jeg var spændt på om det overhovedet var muligt at få dejen til at blive aktiv, når der ikke var mere “fri” væske.

Fordej fyldt med kerner

Dagen efter så dejen ikke specielt hævet ud. Der var så lidt væske i, at det ikke var muligt at se om der var gang i surdejen. Dejen duftede svagt surt, så jeg satsede på at hævningen var i gang som den skulle være. Jeg tilsatte vand, salt og mel ifølge opskriften. Portionen var alt, alt for stor til at min håndmikser kunne nå i bund og røre dejen sammen, så jeg blev nødt til at dele dejen op i to skåle, hvilket var noget rod, fordi den ene halvdel var en våd dej og den anden halvdel hovedsageligt bestod af mel.

Da jeg langt om længe fik dejen rørt sammen, hvilket tog meget lang tid, var det en usandsynlig tung dej at arbejde med. Og dejen var også tung rent vægtmæssigt, med en samlet kampvægt på over 3 kilo. Dejen var så tung at arbejde med at jeg nær aldrig havde fået flyttet dejen over i en form. Og da jeg havde fået den flyttet over, var det en udfordring at glatte dejen.

Dejen var på ingen måde en god oplevelse at arbejde med. Der var for meget af den til en almindelig husholdning og der var for lidt væske i. Jeg tror ikke det havde gjort den store forskel at jeg havde ventet med at tilsætte kernerne til dag 2, for de ville stadig have suget noget væske.

Jeg brugte min store Römertopf til at bage brødet i og jeg endte med at give det tre timer, inden kernetemperaturen var 98 grader.

Bi's rugbrød

Brødet smagte på en gang ubagt og tørt. Hvordan det kunne være begge dele på en gang, er mig lidt en gåde. Og det var så hårdt at jeg nærmest ikke kunne skære det igennem. Jeg kæmpede et par gange med at skære i det, men opgav til sidst. Smagen var ikke besværet værd og brødet var så uhåndterbart at jeg ikke en gang fik det skåret i tern og smidt i fryseren, til brug i boller eller andet brød på et senere tidspunkt. Så brødet må siges at være mislykket.

Jeg kan se flere fejlkilder. Væskemængden kan være forkert, fordi jeg hældte kernerne i fordejen, i stedet for at vente til dagen efter, som der står i opskriften. Den store form kan have været et problem i forhold til bagetiden, så jeg skulle have sat temperaturen ned, for at undgå at skorpen blev overbagt før krummen var færdig. Jeg brugte almindeligt rug i stedet for svedjerug og jeg har ingen idé om hvordan de to rugsorter adskiller sig fra hinanden, så måske har de forskellige bageegenskaber. Og endelig kan opskriften slet og ret være dårlig.

Jeg ved ikke hvilke(n) fejlkilde(r) der er gældende i dette tilfælde, men jeg stod med et brød der var tung som et ondt år og helt umuligt at håndtere og jeg har på ingen måde mod på at prøve opskriften igen en anden gang. Der er for mange gode opskrifter til at jeg vil afprøve en opskrift jeg har haft så dårlig erfaring med en gang til.

Skriv et svar

