Pastasovs a la Stop spild af mad

I uge 38 havde Stop spild af mad en konkurrence om at lave en ret ud fra “Tøm dit køleskab. Brug udelukkende hvad du har i huset.” Den udfordring tog jeg op og det der kom der denne opskrift ud af.

Og nårh ja, jeg var forresten en af de fem vindere i konkurrencen 🙂

Jeg startede med at kigge i mit køleskab for at finde ud af hvad der gemte sig derinde.

Fangsten i køleskabet

Jeg fandt:

En rest løgringe fra gårsdagens hjemmelavede burgere

1/4 piskefløde der var blevet for gammel til at lave is af, som den ellers var købt til

2 slatne porretoppe

1 skrællet gulerod

1 pakke kalkunbacon fra fryseren, købt som datovare

1 broccolistok

1 sjat hvidvin fra sidst vi havde gæster

1 håndfuld friske bønner fra min mors have

Hvidløg og ingefær

Og så til projektet med at trylle det om til en lækker pastasovs:

Bacon i strimler blev stegt sprøde i noget olie. Så tilsatte jeg hakket løg, porre, hvidløg og ingefær og stegte det med i et par minutter. Broccolistokken snittede jeg i fine tern. Den nederste del af stokken blev skrællet, da den ofte er meget træet. Gulerødder og bønner blev snittet i fine tern og det hele kom i sautepanden sammen med ca. 1 dl hvidvin og fløden. Retten fik lov at simre med låg på i et kvarters tid, hvorefter jeg smagte den til med lidt soyasauce og paprika.

Jeg serverede sovsen med hokkaido-ravioli, lavet af et kvart hokkaido, der trængte til at blive brugt, nogle æg der nærmede sig sidste salgsdato og mel fra skuffen. Alle de kedelige rester blev til et måltid jeg til hver en tid ville servere for gæster.

Restemad der lignede og smagte som en million

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Trackback: Hokkaido-ravioli « Fenjas mad
  2. Stop Spild Af Mad
    sep 29, 2011 @ 10:35:29

    Kære Fenja,

    Stort tillykke med titlen! Supergodt gået! :-))

    Vi vil gerne sætte alles opskrifter på vores hjemmeside, under “opskrifter og råd”, så intet af folks flotte arbejde går til spilde. Så hvis du har lyst, mail os din opskrift + navn på:

    info@stopspildafmad.dk

    Se “opskrifter og råd” sektionen her:http://www.stopspildafmad.dk/opskrifterograad.html

    KH
    Selina Juul
    Stop Spild Af Mad

    Svar

Skriv en kommentar