Urtekrams marokkansk gryderet

Jeg har fået fat i en af Urtekrams nye måltidskit med fuldkorn og mulighed for masser af grøntsager. Der er udviklet fire forskellige i serien og jeg har fået fingre i deres marokkanske gryderet.

Mit umiddelbare indtryk er positivt. Æsken indeholder fuldkornsris og der er hverken gluten, mælk, tilsat sukker eller underlige e-numre i. Samtlige krydderier er påført, så det er muligt at se om der er noget i, man ikke kan tåle. Som udgangspunkt er indholdet allergivenligt og den uddybende ingrediensliste gør det muligt at gennemskue, hvad der er i. Som førstehåndsindtryk virker det ærligt, at Urtekram ikke forsøger at skjule noget, men fortæller os alt der er i æsken.

Ingredienser:

Fuldkornsjasminris* (72 %), ristede sesamfrø*, mørke rosiner* (overfladebehandlet med solsikkeolie*) (7 %), abrikostern* (vendt i rismel*) (6 %), majsmel*, himalayasalt, koriander*, spidskommen*, kardemomme*, gurkemeje*, muskatnød*, citron*, kanel*, sort peber*, cayennepeber*. Intet andet.

* = Økologisk

Der står på æsken at det er “Family size” med fire portioner. I vores familie med 2 voksne og 3 børn på 14, 8 og 2 år, spiser vi normalt meget, så jeg er spændt på hvor langt indholdet rækker.

Jeg pakkede indholdet ud:

Indholdet af pakken

Posen med ris indeholder 250 g ris og det er alt for lidt til vores familie, så jeg tilføjede en tilsvarende mængde, da jeg satte dem over. Den gule pose er krydderiblanding og den brune pose i midten er rosiner og tørrede abrikoser i tern. Den blå folder bagest er opskrifthæfte, med opskrift på alle fire varianter af deres måltidskits, så man kan få lyst til at prøve de andre også. Krydderiblandingen duftede fantastisk og jeg fik lyst til at lave maden med det samme.

Jeg tilsatte 280 g kyllingefilet i tern og 400 g grøntsager (løg, porre, broccoli, gulerod, grønne bønner), krydderiblandingen, de tørrede frugter og den mængde vand, der stod i opskriften. Da retten var færdig, tilsatte jeg 1 dl yoghurt natural for at runde smagen af. Hele huset duftede dejligt krydret og maverne begyndte at rumle og mundvandet at løbe.

Den færdige ret

Jeg syntes retten så noget grynet ud da den var færdig, hvilket den også gør på billedet på æsken. Men ved nærmere eftersyn viste det sig at skyldes at krydderierne var malet groft, så der var både smag og struktur i dem. Mængden af sovs passede med den portion ris jeg havde kogt, altså dobbelt så meget som der var i pakken.

Jeg syntes at retten var tilpas krydret, lige på grænsen til at være for stærk til hvad jeg kan lide, men ellers super lækker. Resten af familien hældte stærk karry på for at krydre det ekstra, men de kan generelt lide noget stærkere mad end mig.

Alle i familien kunne lide retten. Familiens 2-årige skovlede maden i sig og bad om en ekstra portion, hvilket kun sker de dage hvor maden virkeligt falder i hendes smag. Der blev spist op og vi kunne sagtens have spist mere. Det er nødvendigt med noget tilbehør, eksempelvis salat, brød eller ekstra grøntsager.

Den samlede vurdering er meget positiv. Retten var velsmagende og nem at lave. Eneste problem var at der ikke var nok mad til hele familien og at der var alt for lidt ris. Men ellers vil jeg klart anbefale æsken til dem der gerne vil have hjælp til hurtig aftensmad.

1 kommentar (+add yours?)

  1. Trackback: Urtekrams fuldkornslagsagne « Fenjas mad

Skriv et svar

