Saml-selv-suppe a la Stop spild af mad

Arla kører for tiden Stop spild af mad-tema og i den forbindelse har de en konkurrence, hvor man kan vinde Stop spild af mad-kogebogen.

På denne baggrund har jeg komponeret en fuldblods-restesuppe, udelukkende bestående af rester.

Jeg fandt i fryseren små bøtter og poser jeg havde gemt med forskellige madrester. Der var:

– En rest råkostsalat af gulerødder, hvidkål og selleri med citronolie over

– En smule fond kogt på skroget fra en helstegt citronkylling og en pose grøntsagsskræller, jeg havde i fryseren, da jeg kogte fond

– En bøtte kyllingkød fra den helstegte citronkylling

– En pose kogt, hel hirse

– En rest grøntsagsret i kokosmælk med kogte, tørrede ærter

Ud over det fandt jeg en skål snittet løg i køleskabet fra aftensmaden den anden dag.

Jeg startede med at sautere løg i en smule andefedt, jeg havde gemt fra sidst jeg stegte ænder. Derefter blev råkostsalaten stegt med i et par minutter, inden fond og grøntsagsretten kom med i gryden. Jeg tilsatte lidt vand, så grøntsagerne lige var dækket og lod suppen simre i små 20 minutter. Jeg blendede suppen, regulerede konsistensen med lidt mere vand og smagte til med en smule friskkværnet peber. Der var masser af smag i suppen, fordi jeg havde brugt rester af retter der allerede var smagt til. Jeg tilsatte kyllingkødet i små stykker og lod det varme igennem inden jeg serverede suppen.

Jeg fandt nogle skiver tørt og kedeligt rugbrød i skabet, som jeg skar i tern og stegte til sprøde croutoner i andefedt. Jeg serverede suppen med de sprøde croutoner på toppen.

Den kogte hirse fik jeg ikke brugt. Den smed jeg i stedet i en dej sammen med en kop kold kamillete og en mislykket pandekagedej af A-38, æg og fuldkornsspeltmel og fik et rigtigt lækkert brød.

4 kommentarer (+add yours?)

  1. Stop Spild Af Mad
    feb 28, 2012 @ 22:31:58

    “Saml-selv-suppe” LOL 😀 Elsker navnet :-)))

    KH
    Selina

    Svar

  2. Madpaverne
    mar 04, 2012 @ 12:30:27

    Det er os en glæde og fornøjelse, at tildele dig en blog Award.
    Kig her:
    http://www.madpaverne.dk
    og se hvad du skal gøre.
    Håber du vil lege med

    Sofie og Linda

    Svar

Skriv en kommentar