Glutenfri surdej på rismel

Denne opskrift på glutenfri surdej har jeg fra Helle Kofoeds kogebog Glutenfri. Den kan købes i de fleste helsekostbutikker for 99 kr og den indeholder mange gode opskrifter og inspiration til en glutenfri kost. Det er den bedste bog om glutenfri kost jeg indtil videre er stødt på i Danmark. Der er ikke særligt mange kogebøger om glutenfri kost og de fleste benytter færdige melblandinger i deres opskrifter, men Helle Kofoed bruger ingredienser der er naturligt glutenfrie, hvilket tiltaler mig, fordi jeg så ved præcist hvad der er i det mad jeg laver og jeg får fornemmelsen af at jeg kan lave det hele fra bunden. Og så er det væsentligt billigere at bage brød af glutenfri meltyper fremfor glutenfri melblandinger, en ikke uvæsentlig detalje, da de færdige melblandinger snildt koster 50-60 for et kilo, så det er ikke ligefrem billigt at skifte det almindelige brød ud med glutenfrit brød.

Surdej på rismel

1. dag

1,5 dl lunkent vand

1 g gær (meget lille stykke)

40 g rismel

Gæren opløses i vandet og mel tilsættes. Lad det stå lunt til næste dag.

2. dag

1 dl lunkent vand

40 g rismel

Fordej fra 1. dag

Alle ingredienser blandes sammen og får lov at stå lunt til næste dag.

Surdejen skulle nu være blevet “levende”. Dejen hæver op og bliver luftig og det er meget tydeligt at der er sket en forandring. Den vil helt naturligt falde sammen igen og den skiller også nemt, men det gør ingenting. Surdejen lugter surt og den kommer i gang igen når du blander frisk mel og lunkent vand i og lader den stå ved stuetemperatur natten over. Husk at opbevare den i køleskabet, når du ikke bruger den.

Når du bruger din surdej, tilsætter du nyt vand og rismel, rører sammen og lader den stå et halvt til et helt  døgn på køkkenbordet eller et andet lunt sted. Husk at tage 1-2 dl surdej fra til næste gang. Jeg plejer at tage surdej fra med det samme jeg har blandet det med frisk mel og vand, så jeg husker det. Hæld det i et glas og lad det stå på køkkenbordet uden låg til det er hævet godt op. Sæt låget på og stil det i køleskabet. Surdejen kan uden problemer holde sig i op til en måned. Hvis der går lang tid imellem du bruger den, er det en god idé at friske den op med en smule mel og vand hver anden uge. Du skal så og sige fordre den, for at den bliver ved med at være i live.

Den glutenfri surdej kan du bruge til surdejsbrød på samme måde som en almindelig rugsurdej.

7 kommentarer (+add yours?)

  1. Trackback: Glutenfrit “rugbrød” « Fenjas mad
  2. sofie
    Mar 05, 2012 @ 00:16:12

    Nu skal det være, jeg har længe taget tilløb til at bage rugbrød, – dit brød ser bare så lækkert ud og efter at have prøvet alverdens tvivlsomme gluten fri brød, er det her vist svaret på mine bønner

    Svar

  3. Camilla Fabricius
    Mar 11, 2012 @ 19:45:16

    tak Fenja, det må jeg meget snart have afprøvet. Det er svært og vanskeligt at bage glutenfrit – så gå du bare igang, så kan jeg gøre som dig senere…🙂

    Svar

  4. Phillip
    Sep 06, 2012 @ 20:06:20

    Hej. Nu er det efterår og lidt køligt i lejligheden. Prøvede at lave surdejen, men den er bare våd og tynd og der er ikke kommet gang i den overhovedet. Virker som om der er for meget vand i. Prøver igen og stiller den i vinduet mod syd.

    Svar

Skriv et svar

