Surdejshævet glögg-brød

Efter diverse julearrangementer havde vi 4-5 liter alkoholfri glögg i overskud og familiens børn gider ikke drikke det, så jeg måtte finde på noget andet at bruge det til. Det er rød saftevand med krydderier og masser af rosiner og mandler. Jeg valgte at eksperimentere med et surdejshævet brød, for at bruge noget af den krydrede væske. Sidst jeg eksperimenterede med surdejshævet hvedebrød, blev det alt for surt, så jeg tænkte at den søde saft ville rette op på surheden.

Brødet blev rigtigt godt, en anelse til den søde side, men det smagte rigtigt godt med smør. Det var lidt en mellemting mellem brød og kage. Og køkkenet duftede af krydderkage, mens brødet var i ovnen.

Jeg har ikke prøvet at lave brødet med glögg med alkohol, så jeg ved faktisk ikke om alkoholen bliver i brødet eller om det fordamper under processen.

Inspireret af Stop spild af mad, er jeg begyndt at gemme resterne fra morgenmadsbordet. Min datter på 2½ efterlader ofte en hel tallerken havregryn med mælk og i stedet for at smide det i skraldespanden, gemmer jeg det i en bøtte i køleskabet i nogle dage, hvorefter det ryger i fryseren (når bøtten er fyldt op). Jeg bruger disse rester når jeg bager brød, i stedet for at bruge havregryn fra skuffen. Så længe morgenmaden udelukkende indeholder ingredienser jeg kunne finde på at bruge i mine brød, så gemmer jeg resterne i bøtten. Det kan være havregryn med mælk, yoghurt med müsli, guldkorn, havregrød eller det sidste smulder i cornflakes pakken. Det giver smag og fylde i brødet og jeg sparer både plads i skraldespanden og penge på madbudgettet. Det synes jeg er ret smart.

1 brød

Fordej:

1 portion surdej

60 rugmel

1 dl tempereret vand

Dej:

2 dl glögg-fyld

3 dl glögg

300 g morgenmadsrester, alternativt 2 dl havregryn og 1½ dl vand/mælk

1 spsk salt

100 rugmel

100 bageblanding eller blandende kerner

500 g hvedemel

Surdejen blandes med vand og rugmel og står lunt natten over, så surdejen får tid til at blive aktiv. Husk at tage en portion fra til næste gang du skal bage.

Næste dag røres alle ingredienser sammen med fordejen med håndmikser eller røremaskine og røres 10 minutter. Den færdige dej hæver 8-10 timer og hældes forsigtigt over i en hævekurv eller en smurt/melet skål til efterhævning. Efterhæver 1-2 timer. Sæt en bageplade i ovnen og varm den sammen med ovnen op til 200 grader. Læg bagepapir på og vend dejen ud af kurven/skålen efter endt efterhævning og sæt brødet direkte i ovnen.

Bages ved 200 grader i ca. 45 minutter. Brug et stege/bagetermometer til at tjekke kernetemperaturen. Når den er 98 grader, er brødet færdigt.

Surdejshævet glögg-brød

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Stop Spild Af Mad
    jan 13, 2012 @ 23:02:30

    Gløgg-brød – det er da meget opfindsomt!

    Svar

Skriv en kommentar