Sort bønnesuppe

Min mor fandt en kogebog i en restbunke, sat ned til 10 kr og gav den til mig. Den hedder Den store familiekogebog og er udgivet på et ukendt forlag og isbn-nummeret giver ikke nogen resultater. Men der er fine billeder i og da jeg sad og kiggede i den med min 2½ årige datter, pegede hun på en opskrift på toscansk bønnesuppe og bestilte det til aftensmad. Jeg havde ikke rigtigt nogen af ingredienserne i huset, ud over løg, hvidløg og tomater, så opskriften er kraftigt inspireret af forlægget, men samtidig også helt min egen.

Jeg brugte små sorte bønner, fordi det var hvad jeg havde i skuffen, men alle slags bønner kan bruges. Halvdelen af bønnerne blendes og det giver en fornemmelse af kød, selvom der ikke nødvendigvis er kød i suppen. Jeg tilsatte den sidste rest rådyrkølle fra nytårs aften og fonden var kogt på benet fra selv samme kølle, men suppen fungerer også rigtigt fint uden kød eller med en hvilken som helst anden rest kød eller en smule bacon i. De grøntsager jeg brugte, var dem der de lå i min grøntsagsskuffe, så varier med dem du har og efter smag.

2 personer

200 g tørrede sorte bønner eller 400 g kogte bønner

2 løg

2 fed hvidløg

1 gulerod

1 dåse tomater

½ peberfrugt

1/4 fennikel

1 spsk frisk rosmarin eller 1 tsk tørret

½ bundt persille

4 dl fond eller kraftig boullion

Evt. 100 g kød eller en halv pakke bacon

De tørrede bønner lægges i blød i rigeligt vand natten over. Vandet skiftes og bønnerne koges i letsaltet vand til de er møre, ca. 30-60 minutter.

Alle grøntsager skæres i små tern. Hvidløg hakkes fint. Persille med stilk og rosmarin hakkes fint. Halvdelen af bønnerne køres i foodprocessoren med tomaterne, til en ensartet masse.

Løg og hvidløg sauteres i olie i en mellemvarm gryde. Når løgene er blevet bløde, uden at have taget farve, tilsættes resten af ingredienserne. Suppen simrer i en halv times tid, til grøntsagerne er møre og smagen har sat sig. Smag evt. til med salt og peber. Hvis du kan lide chili, så tilsæt det sammen med resten af ingredienserne.

Sort bønnesuppe

Skriv et svar

