Chokoladerosiner uden sukker

Jeg havde frygteligt lyst til rosiner med chokoladeovertræk, den slags man laver til jul, når man har en smule smeltet chokolade i overskud fra konfektproduktionen og man smider en håndfuld rosiner og nødder i og stiller det som små toppe på bagepapir og spiser dem, når de er tørret. Jeg lavede denne variant som ikke indeholder andet sukker end det der er i rosinerne, som er noget bedre for mit blodsukker end det tilsatte sukker i chokolade. Og så er de super nemme og hurtige at lave. Tag ungerne med i køkkenet og hyg med at lave en sund snack, som i virkeligheden bare er rosiner og mandler.

Det var en ret fedtet masse, da jeg skulle trille kuglerne, så jeg trillede dem i kokosmel, så der kom lidt samling på dem. Og fordi jeg rigtigt godt kan lide kokosmel. Men du kan sagtens undvære det og blot trille dem til kugler og lade dem samle sig på køl. Eller brede massen ud på bagepapir eller i et fad og skære ud i firkanter, når det er stivnet, efter en tur i køleskabet. Når massen kommer i køleskabet, bliver den hård, da kokosolien stivner ved lave temperaturer.

image

En god portion

200 g rosiner

100 g mandler

50 g kokosolie

20 g ren kakao

Evt. kokosmel

Alle ingredienser, undtaget kokosmel køres sammen i foodprocessor til en ensartet masses. Trilles til kugler og rulles evt. i kokosmel. Opbevares på køl.

Skriv et svar

