Fyldte porto bellosvampe

I går var jeg på årets madmesse, FoodExpo i Herning. Det var en dag fuld af indtryk og smagsprøver. På Tvedemoses stand var jeg så heldig at få to kæmpe porto bellosvampe med hjem.

De sælger dem ikke så store og havde dem udelukkende med på messen i den størrelse, fordi de ikke havde haft tid til at plukke dem, inden de blev kæmpe store. Men sammen med Klidmoster forelskede jeg mig i de store svampe og drømte om hvordan de kunne blive til hele måltider. Derfor var den flinke dame på standen så sød at give os hver et par svampe med hjem til køkkeneksperimenter.

Jeg valgte at lave fyldte svampe ud af mine to. Lige et måltid til de to voksne i husstanden. Jeg havde en rest stegt kylling i køleskabet, et løg, lidt revet cheddar og en smagsprøve på en god økologisk ketchup, som jeg ligeledes havde fået med hjem fra messen. Den er lavet på tomater, edikke, rørsukker og krydderier og intet andet.

Ud over det tilsatte jeg en smule Marmite, mest fordi jeg havde det i skuffen. Ellers lod jeg ingredienserne stå for smagen i sig selv og tilsatte ikke yderligere krydderier.

Du kan med fordel udelade kødet og tilsætte ekstra grøntsager og så har du en vegetarret.

Til 2 personer

2 store porto bellosvampe

100 g stegt kylling

1 lille løg

20 g god ketchup

100 g revet cheddar

1 tsk Marmite

Svampene børstes fri for skidt og stok + lameller fjernes. Stok og lameller skæres i små stykker og blandes med finthakket løg, kylling i små stykker, ketchup, Marmite og cheddar. Fyldes fyldes i svampene og stilles i et ovnfast fad.

Svampene bages 30 minutter ved 200 grader. Spises som selvstændig ret eller i stedet for kød. Jeg serverede en pastasalat til.

Der var virkeligt meget smag i svampene og jeg kunne sagtens have undværet kødet i retten, uden at have savnet det. Porto bellosvampe er helt sikkert noget jeg vil bruge igen en anden gang. Bare ærgeligt at de ikke bliver markedsført i de store størrelser.

6 kommentarer (+add yours?)

  1. Lotte
    mar 21, 2012 @ 11:13:09

    Hej Fenja – hvor ser det lækkert ud, jeg må vist ud og finde mig nogle Portobello svampe :o)

    Svar

  2. Klidmoster
    mar 22, 2012 @ 00:20:31

    Mums! Det ser virkelig lækkert ud 🙂

    Jeg har brugt min den største i dag, den anden bliver til en suppe. Det er trist vi ikke kan få flere i den størrelse .-(

    Svar

  3. Dorit
    apr 02, 2012 @ 14:40:10

    Eejjj en fed side, den ryger lige på ‘favorites’ – mine døtre bor også i Århus og må også betegnes som øko-hippier og veganere/vegetarer, rart at der kommer flere af “jer” !! Søgte på sort bønnesuppe, da vi lige har været på Cuba og fik mange udgaver af den suppe, og den er bare helt vild lækker ! Holder lige øje med den her side :-))

    Svar

Skriv et svar

