Vindruekylling i Römertopf

Jeg havde ikke de store forventninger til denne ret, da jeg ikke rigtigt vidste hvad vindruerne kunne gøre for kødet og smagen. Men jeg havde fået anbefalet at prøve en helstegt kylling stoppet med vindruer og da jeg havde fået en kæmpe portion vindruer, afprøvede jeg det. Jeg kunne ikke finde nogen opskrift, så jeg improviserede. Kyllingen blev mør, saftig og lækker og der var virkeligt meget smag i retten. Vindruerne havde jeg gemt i fryseren, hvilket var en god måde at konservere dem på.

Vi havde rigeligt både kød og kartofler/linser i overskud, så menuen står på pie med resterne en af de nærmeste dage.

Til 4 personer

1 hel kylling, ca. 1300 g

500 g kernefri vindruer

1 kg kartofler

150 g bjerglinser eller andre faste linser

100 g løg

½ l vand

1 spsk tørret basilikum

Salt, peber

Låget til Römertopfen fyldes med koldt vand og står og suger til resten af retten er forberedt.

Kartoflerne renses. Hvis skrællen er fin, er det nok at skylle dem og fjerne evt. pletter. De skæres i mundrette stykker og lægges i bunden af Römertopfen. Løget skrælles, halveres, skæres i tynde skiver og blandes med kartoflerne sammen med linserne. Tørret basilikum og lidt salt tilsættes.

Kyllingen skylles og drysses med salt og peber på begge sider. Den fyldes med alle de vindruer der kan være i den og resten lægges ned til kartoflerne. Kyllingen lægges oven på kartoflerne, der hældes ½ l vand i fadet og låget lægges på.

Giv kyllingen ca. 3 timer ved 200 grader. Kyllingen bliver hverken tør eller brændt, da den er lukket inde i Römertopfen og både den tilsatte væske og væsken fra låget sørger for en god fugtighed i og omkring kødet.

Partér kyllingen og server med kartofler og linser.

1 kommentar (+add yours?)

  1. Trackback: Fyldte porto bellosvampe « Fenjas mad

Skriv et svar

