Vegansk chokolade-kirsebæris

Jeg har tidligere med stor succes lavet vegansk peach melba-is på silketofu. Jeg har i noget tid spekuleret på hvordan jeg mon kunne lave is på soyafløde, som jeg ikke har haft held til at få pisket til skum eller bare noget der ligner. Jeg læste et sted at en smule citronsaft skulle hjælpe på konsistensen, så det prøvede jeg. Resultatet blev ikke så jeg kunne bruge fløden til at pynte lagkage med, men til is var det helt perfekt. Og isen blev lettere og friskere end flødeis. Og da den er mælkefri, kan du servere den for alle dine veganske eller mælkeallergiske venner. Og alle de andre opdager næppe at det er soya der har givet den cremede fyldighed.

Kirsebærsaucen var noget jeg fandt i gemmerne fra sidste eller forrige jul og som aldrig var blevet brugt. Jeg skal helt sikkert købe et mindre lager når der er restsalg af kirsebærsauce efter næste jul.

De rå kakao nips er i sig selv meget bitre, men sammen med den søde is, bliver de rigtigt lækre. Hvis du ikke har dem, kan du bruge en smule god, mørk chokolade i stedet.

½ liter is

2 ½ dl soyafløde

½ citron, saften

250 g kirsebærsauce

2-3 spsk flormelis

1 spsk rå kakao nips

Soyafløde og citronsaft piskes i 5 minutters tid. Det bliver cremet og fyldigt, men det bliver ikke stift og luftigt som flødeskum på piskefløde.

Kirsebærsaucen blendes og blandes med den piskede soyafløde, flormelis efter smag og kakao nips. Ismassen hældes i en ismaskine og køres til isen er cremet og lækker. Konsistensen bliver en mellemting af sorbet og flødeis. Serveres og spises med det samme.

 

Skriv et svar

