Grovmüslibarer

Jeg fandt en opskrift på snackbarer i en folder fra AMA og besluttede mig for at prøve at lave den i en lidt sundere version. De kalder den selv for Snackbar med god samvittighed og det lyder jo meget godt. Men da jeg kiggede nærmere på opskriften, havde jeg svært ved at se hvad den gode samvittighed skal dække over. Der skal 1½ dl sirup og 25 g margarine i. Det er ikke lige ingredienser jeg kategoriserer som sunde og jeg vil helst ikke serverer snacks for mine børn, der hovedsageligt består af sukker, her som sirup. Der er også soltørrede tranebær i opskriften og det er en af de virkeligt store kilder til skjult sukker. Jeg kender mange der selv spiser tørrede frugter og bær som tranebær, melon, mango, ananas, kiwi, blåbær, kirsebær og lignende eller putter det i deres børns madpakker, fordi det jo er sundt, da det bare er tørret frugt. Men mange tørrede frugter og bær består af 50 % tilsat sukker, ud over den høje koncentration der er af naturligt frugtsukker i den tørrede frugt, fordi det meste af vandet er tørret væk og der derfor ikke er meget andet end frugtsukkeret tilbage. Ja, tørret frugt er bedre end vingummi eller bolcher, men tjek lige på posen om der er andet en frugt i den tørrede frugt. Og gem de tørrede frugter med tilsat sukker til fredagsslikket i stedet for vingummi med kunstige farve- og smagstoffer.

Så samlet har jeg svært ved at se hvad den gode samvittighed i disse snackbarer består i. Jeg satte mig derfor for at forsøge at lave dem mere lødige. Ud røg stegemargarinen og i stedet brugte jeg kokosolie, som i det mindste ikke er en animalsk fedtkilde. Så kan barerne også spises af veganere og mælkeallergikere. Jeg forsøgte at lave dem uden sirup og søde med dadler i stedet, men jeg måtte sande at sirup eller sukker er nødvendigt for at få barene til at holde sammen. Den smeltede sukkermasse binder alle ingredienserne sammen, så der reelt bliver tale om en müslibar, der kan medbringes i madpakken på meget særlige dage eller serveres til eftermiddagskaffen eller til fødselsdagen.

Familiens 8 årige pige konstaterede at disse hjemmelavede müslibarer smager bedre end de købte, fordi de er mindre søde. Hun mente vi skulle finde på et rigtigt godt navn til dem og hun kom frem til at vi skulle kalde dem grovmüslibarer, så det hedder de nu.

Jeg er sikker på at det kan lade sig gøre at lave dem glutenfrit, ved at skifte havregryn og rugflager ud med boghvede-, hirse-, ris- og quinuaflager, men jeg har ikke prøvet det endnu. Det må blive næste forsøg🙂

Jeg brugte roesirup, da jeg havde det i skabet. Det har en meget mørk og intens smag, som jeg godt kan lide, men du kan bruge den sirup du har og bedst kan lide. Lad være med at nedsætte mængden, da det jo netop er sirup der får det hele til at hænge sammen.

Ca. 20 barer

200 g dadler uden sten

150 g mandler

50 g rugflager

50 g grovvalsede havregryn

80 g kokosmel

50 g kokosolie

50 g sesamfrø

100 g peanutbutter

90 g roesirup eller anden sirup

Dadler og mandler køres sammen i foodprocessoren til en nogenlunde ensartet masse. Massen må gerne være grovhakket. Resten af ingredienserne tilsættes og massen køres sammen til den er ensartet. Massen hældes ud i et ovnfast fad, ca. 20 x 25 cm, beklædt med bagepapir og mases ned i formen. Sørg for at overfladen er glattet.

Bages i ca. 25 minutter ved 180 grader.

Når formen tages ud og kagen stadig er varm, skæres den ud med en skarp kniv. Skær i aflange stykker eller firkanter, efter lyst og fantasi. Hvis du venter med at skære den ud til kagen er afkølet, bliver den rigtig svær at skære ud.

Hvis det skal være ekstra luksuriøst, kan du overtrække barene med smeltet chokolade.

 

 

Skriv et svar

