Nemme hirseboller

Jeg fandt en opskrift på små hirsebrød på en pose hirseflager fra finax. Du kan se opskriften her. Jeg tilrettede den hvad efter jeg havde i køkkenet og brugte mere groft mel, da jeg foretrækker brød med fuldkorn, da jeg både synes det gør en stor forskel for smagen og mæthedsfølelsen. Jeg brugte også væsentligt mindre gær og sukker end i opskriften, da jeg foretrækker brød der ikke smager af gær og sukker. Som tommelfingerregel bruger jeg 50 g gær til 1 liter væske, hvis brødet skal hæve hurtigt. Når jeg koldhæver natten over, bruger jeg 50 g gær til 2 liter væske. Det giver en god hævning og brødet kommer ikke til at smage af gær.

12 boller

25 g gær

200 g/2 dl A-38 eller andet surmælksprodukt

2 dl lunkent vand

100 g rugmel

100 g hirseflager

200 g fuldkornsspeltmel

200 g hvedemel

1 tsk salt

1 tsk sukker eller honning

2 spsk olie

A-38, vand, rugmel og hirseflager røres sammen og står i et kvarters tid, så flagerne kan suge væsken. Det gør at brødet bedre bevarer fugtigheden, når det er bagt. Gæren opløses i blandingen og resten af ingredienserne tilsættes. Æltes grundigt, meget gerne på røremaskine, hvis du har sådan en. Dejen hæver i 40 minutter, formes med fugtige hænder til 12 boller og stilles på bageplade og efterhæver i 20 minutter.

Bages ved 200 grader i ca. 20 minutter.

3 kommentarer (+add yours?)

  1. noerrebro
    Mar 31, 2012 @ 09:57:10

    Jeg eksperimenterer lige lidt med din opskrift🙂 Der kommer formentlig indlæg senere, og så henviser jeg til dig, hvis det er ok?

    Svar

    • fenjasmad
      Apr 02, 2012 @ 19:35:37

      Du må bruge mine opskrifter lige så tosset du vil og jeg bliver altid glad hvis du henviser til mine opskrifter, når de har været inspiration🙂

      Svar

  2. Trackback: Nørrebro’ske hirsehørfrøboller « noerrebro

Skriv et svar

