Karrykål med oksekød og kikærter

Et par gange hver vinter laver jeg karrykål med oksekød og kokosmælk. Sidste vinter lignede opskriften en del, men jeg har tilsat kikærter denne gang og jeg brugte kokosmælkpulver i stedet for kokosmælk fra dåse, hvilket gav en helt anden og mere cremet smag. Og da jeg synes opskriften er god, fortjener den en opfriskning hver vinter. Du kan med fordel udelade kødet helt og bruge flere kikærter. Så har du en vegetarisk version, som du også kan servere for dine veganervenner.

Jeg fandt kokosmælkpulver i helsekosten og besluttede at det måtte jeg prøve.  Det var på tilbud, så det var billigere end at købe færdig kokosmælk på dåse. Fordelen ved pulveret er at jeg kan lave den portion jeg skal bruge i stedet for at have en halv dåse i overskud, som står og bliver dårlig i køleskabet. Og så er der ikke en masse emballage som skal skaffes af vejen. Og det fylder mindre i transporten, så der kan fragtes mere på det samme CO2 regnskab. Jeg har svært ved at se hvor det ikke er en fordel🙂

Pulver til kokosmælk

Pulveret skal blot opløses i vand og der står på posen hvordan forholdet mellem vand og pulver skal være, for at få en god og cremet kokosmælk. Det er simpelthen så nemt at bruge og både smag og konsistens er bedre end dåsekokosmælk. Det er helt sikkert ikke sidste gang jeg bruger det. Og mon ikke det også fungerer godt i drinks?🙂

Til 2 personer

150 g hakket oksekød

300 g hvidkål

200 g løg

2 fed hvidløg

100 g kogte kikærter

200 ml kokosmælk

Karry, paprika, salt

Hvidkål skæres i tern, ca. 1 x 1 cm. Løg skæres i tern og hvidløg snittes fint. Karry, hvidløg, løg og kød steges i olie eller andet fedtstof, til kødet er brunet. Hvidkål tilsættes og steger med i nogle minutter. Kokosmælk og kikærter tilsættes og der lægges låg på. Retten får lov at simre i ca. 10 minutter eller til kålen er mør. Smages til med karry, paprika og salt.

Jeg serverede små kartofler stegt i andefedt til, en opskrift jeg fandt hos Klidmoster. Jeg stegte kartoflerne uden at koge dem først og det fungerede rigtigt godt. De stod og hyggede sig i fedtet en lille halv time, mens jeg lavede resten af maden.

Skriv et svar

