Glutenfri grødblanding

Når jeg laver morgengrød af mere end en enkelt ingrediens, synes jeg det tager for lang tid at finde det hele frem, så jeg hopper ofte over hvor gærdet er lavest. En løsning kan være at købe færdige grødblandinger, som er i varierende kvalitet. En anden mulighed er at lave en stor portion grødblanding selv, så det er nemt og hurtigt at lave morgengrød.

Inspirationen til denne opskrift fandt jeg på en hjemmeside der tilhørte kostkonsulenten Rie Møller, men den eksisterer desværre ikke mere, så jeg lavede min grødblanding ud fra hukommelsen og ud fra hvad jeg havde i skufferne. Du kan bruge hvad du har og prøve dig frem til en sammensætning du synes er velsmagende. Jeg synes denne opskrift er rigtig god og den passer til mine smagsløg. Grøden bliver fyldig og mættende, med sødme fra den tørrede frugt og syrlighed fra hybenpulver.

500 g grødblanding

50 g røde linser

25 g hybenpulver

50 g boghvedeflager

50 g risflager

25 g kokosmel

25 g sesamfrø

25  g hørfrø

25 g solsikkefrø

25 g hasselnødder eller mandler

50 g hel quinua

25 g kikærtemel

75 g tørret frugt, eks. abrikoser, figner eller dadler

Linserne males fint i en melkværn. En elektrisk kaffekværn, der ikke bruges til kaffe, er god til formålet. Nødderne hakkes og den tørrede frugt klippes i små stykker med en skarp saks. Alle ingredienserne blandes og hældes i en lufttæt beholder. Holdbarheden er lig holdbarheden på de enkelte ingredienser.

Færdig grødblanding klar til brug

Grøden laves af 1 dl grødblanding og 4 dl vand som koges sammen i et kvarters tid. Smag på det om det er færdigt, da linserne og flere af de andre ingredienser har brug for lidt tid til at blive kogt møre. Lige inden servering tilsættes ½ revet æble og en spsk olie, eks. kokosolie eller hørfrøolie og en ½ spsk stødt kanel. Alternativ kan du drysse kanelen over og lægge en klat kokosolie i midten. Æblet giver en god friskhed til den færdige grød, som jeg godt kan lide.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. heidi
    Feb 12, 2012 @ 21:52:43

    Det ser rigtig spændende ud – jeg har længe gerne villet blive bedre til at spise grød om morgenen, men har savnet noget inspiration. Det er da en nem løsning at have sådan en færdigblanding stående, så det skal prøves når jeg bliver træt af baked oatmeal, som er det tætteste jeg er kommet på grød i lang tid! (Men det er så til gengæld også rigtig godt)

    Svar

Skriv et svar

