VegetarKassen fra Aarstiderne uge 5, 2012

Jeg er inde i en periode hvor jeg er fuldstændigt idéforladt i forhold til mad. Jeg mangler inspiration og lyst til mad og er i krise over madlavningen hver dag. Jeg får ikke lavet madplaner og jeg kan ikke finde på noget jeg har lyst til at spise. Januar gik med at bruge af basislageret i stedet for at blive ved at købe nyt ind, så der begynder at være lidt halvtomt i skabe og skuffer, selvom vi stadig har nok i huset til at kunne tage en måned eller to mere på samme måde. Ud over at jeg har fået brugt af de varer jeg allerede havde i huset, så de ikke bliver for gamle og så vi får plads til nye indkøb, så endte vi med 1400 kr i overskud på madkontoen da måneden var omme. Det er ret godt ud af et madbudget på 3900 kr til 2 voksne og 2-4 børn (alt efter hvornår de to store er her), rengøringsmidler mv. og bleer til de to små. De penge der var i overskud i januar, bliver brugt til sommerferien. Sikke mange is vi får råd til at købe til sommer 🙂

Jeg er kommet frem til at jeg bliver nødt til i en periode at ændre min tilgang til madlavningen, så jeg køber ind til det jeg vil lave i stedet for at lave mad efter det jeg har købt ind. Det fungerer simpelthen ikke når jeg ingen inspiration har, så jeg ender med at stirre opgivende ind i køleskabet og servere tilfældige retter jeg har bikset sammen, uden at have min sjæl og hjerte med i processen. Jeg har valgt at købe en af Aarstidernes måltidskasser, for at få hjælp til madplanlægningen. Jeg har længe haft lyst til at prøve deres måltidskasser, men har aldrig fået det gjort, blandt andet fordi jeg synes det er dyrt i forhold til hvad jeg kan købe råvarerne til i butikkerne, når jeg finder de gode tilbud. Men her får jeg leveret alle råvarer til fire måltider til to personer og der er nogle andre der har planlagt hvad de skal bruges til og tænkt det hele igennem. Det er en luksus som jeg tillader mig fordi jeg har brug for hjælpen og fordi jeg er kommet frem til at det faktisk ikke er så dyrt, når det kommer til stykket. Kassen koster 310 kr inkl. levering og så kan jeg lave aftensmad fire af ugens syv dage uden at skulle købe ekstra ind. Når jeg køber ind, kommer jeg ofte til at købe meget mere end det jeg stod og manglede. Jeg kan gå i Kvickly for at købe 2 liter mælk, 1 kg havregryn og en pakke rugbrød og når jeg kommer igennem kassen, bliver det 500 kr. Derfor skrider vores madbudget ofte og jeg får fyldt skuffer og skabe med mad som jeg aldrig får brugt. På den her måde kan jeg undgå at komme i butikkerne, så jeg køber mindre og spiser det jeg får hjem op.

Kassen ankom tidligt i morges, så jeg kunne hente den ind inden familien tog afsted på arbejde og vuggestue. Det var pænt koldt udenfor, så flamingokassen med is var vist ikke helt nødvendig til at holde ferskvarerne kolde i dag 😉

Ugens kasse klar til at blive pakket ud

I denne uge indeholder VegetarKassen:

  • Boghvede pandekager
  • Fetaost 180 gram
  • Kokosmælk 150 ml
  • KarryMix
  • Brune ris 400 gram
  • Mung bønner Afrika 200 g
  • Æg 4 stk
  • Romanesco
  • Avocado
  • Blandede special tomater
  • Forårsløg
  • Bagekartofler
  • Hvidløg
  • Citron
  • Spinat
  • Bladselleri

Indholdet af ugens kasse

Der følger opskrifter med i kassen med tidsangivelser af hvor lang tid det tager at laver retten. Alle retterne er beregnet til 20-30 minutter, så det er muligt at komme hjem med sultne børn og alligevel få lavet mad inden for overskuelig tid. Der er jo tænkt på alle detaljer. Opskrifterne er overskuelige at følge og jeg har besluttet at lave alle retterne som de er beskrevet, så jeg får afprøvet hele konceptet. Hvis jeg giver mig i kast med at lave andre retter, ryger ideen med at få hjælp til planlægningen og så kan jeg lige så godt gøre som jeg plejer. Der er en masse spinat med, som jeg normalt ikke bryder mig om og min kæreste kan ikke lide feta og avocado, så vi bliver begge udfordret med ugens menu. Men nu prøver vi. Vi kan jo blive positivt overrasket.

Ugens opskrifter:

Romanescokål i kokos og Aarstiderns karrymix med brune ris

Boghvedepandekager med spinat og feta

Saftig salat med brune ris og mungbønner og grønt

Kartoffelomelet med tomat og feta

Ud over opskrifterne, følger nyhedsbrevet med, som følger med alle Aarstiderne kasser, undtaget frugtkasserne (sådan var det i hvert fald sidst jeg fik frugt fra dem). Det er fyldt med inspirerende opskrifter, så jeg tager med kyshånd imod det.

Jeg synes kassens indhold ser rigtigt godt ud og jeg ser frem til at afprøve opskrifterne. Et par af opskrifterne falder uden for hvad jeg selv ville finde på at smide på bordet en almindelig hverdagsaften, så jeg ser frem til inspiration til mit madrepertoire. Det eneste jeg har at udsætte på kassen er at der ikke er en oversigt over hvad der er i kassen og hvor det kommer fra, som der er i deres grøntsagskasser (det står på nyhedsbrevet). Jeg plejer at bruge oversigten til at tjekke om det hele er med og så kan jeg godt lide at vide hvor mine varer kommer fra. Jeg synes også de kunne gøre lidt mere ud af at bruge danske råvarer i deres opskrifter, så grøntsagerne ikke skal flyves ind fra hele verden. Det er et kritikpunkt jeg ikke kan underbygge ved kun at købe en enkelt kasse, men ud fra oversigten fra de tidligere uger, tegner der sig et billede af at menuerne ikke er specielt bundet af årstidernes lokale råvarer. Jeg synes det er et punkt hvor Aarstiderne kan forbedre sig, da økologi og bæredygtighed for mig i høj grad også drejer sig om at nedsætte miljøbelastningen ved at undgå lange transporter og kunstig opvarmning af drivhuse og andre led i processen der udleder meget CO2.

Jeg er spændt på hvad jeg synes om kassen, når jeg har fået spist mig gennem den og om jeg får lyst til at købe kassen igen en anden gang. Forhåbentlig får jeg blogget om resultatet.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Ina
    feb 03, 2012 @ 11:17:16

    Uh! Spændende!

    Svar

  2. Trackback: Anmeldelse af VegetarKassen fra Aarstiderne, uge 5, 2012 « Fenjas mad

Skriv et svar

