Limecheesecake med chokolade

Jeg lavede fødselsdagsmiddag med citrustema og desserten blev en cheesecake med lime og chokolade. Den blev virkeligt god, frisk og sød på samme tid. Der blev spist op og alle i selskabet bad om at jeg skyndte mig at lægge opskriften på min blog. Så her kommer den.

Jeg lod mig inspirere af flere forskellige opskrifter. Bunden komponerede jeg selv. Fyldet lavede jeg ud fra denne opskrift og den klassiske fra Karolines kogebog. Citronpynten fandt jeg i en anden opskrift fra Karolines køkken.

Jeg brugte creme fraiche 38 % og en Philadelphia light. Havde jeg haft creme fraiche 18 % eller 9 %, havde jeg brugt en fuldfed flødeost. Men du kan kombinere som du vil og vælge fedtfattige varianter for at lave kagen knapt så tung.

1 kage

Bund:
100 g mørk chokolade
150 g digestivekiks

Fyld:
200 g friskost
200 g creme fraiche
3 økologiske lime
1 økologisk citron
100 g flormelis
1 dl piskefløde

Pynt:
3/4 dl rørsukker
2 dl vand

25 g mørk chokolade

Bunden: Kiksene knuses. Det gøres nemt ved at lægge dem i en frysepose, lukke posen og knuse dem ved at rulle en kagerulle over dem. Chokoladen smeltes og de knuste kiks blandes i. Massen lægges i en springform med bagepapir i bunden og stilles på køl.

Fyldet: Citrusfrugterne vaskes. Skallen på citronen skæres i tynde strimler med et julienejern og lægges til side. Skallen fra limefrugterne rives fint og saften fra alle frugterne presses ud. Blandes med ost, creme fraiche og sukker og piskes til det er blevet luftigt. Fløden piskes til flødeskum og blandes forsigtigt i massen. Det hele fordeles på bunden og kagen stilles i køleskabet, helst natten over, så den kan nå at samle sig.

Pynten: Sukker og vand koges op i en lille gryde og de fine strimler citronskal hældes i. Koges ved svag varme under låg i 20 minutter. Citronskallerne sigtes fra og spredes ud på en tallerken. Brug lagen i bagværk i stedet for en del af væsken og sukker/honning.

Inden servering: Chokoladen smeltes og med en teske eller lignende hældes det ud over ostekagen i fine mønstre. Hæld det i en tynd stråle med let hånd over kagen, så der dannes et fint filigranmønster. Drys citronskallerne over. Tag forsigtigt kagen ud af springformen. Løsn kanten med en skarp kniv og løft bageparpiret af bundpladen. Kagen flyttes meget forsigtigt fra bagepapiret over på et fad. Kagen er meget løs, så det skal gøres forsigtigt for ikke at ødelægge kagen.

 

3 kommentarer (+add yours?)

  1. Joanna Kronborg
    Jan 23, 2012 @ 19:45:50

    Når jeg laver en cheesecake, så laver jeg den direkte på et lagkagefad. Jeg har en stor ring, som kan trækkes ud i den ønskede størrelse. Alternativet er, at man bruger ringen fra en springform. På den måde slipper jeg for at skulle flytte den.

    Svar

  2. Joanna Kronborg
    Jan 24, 2012 @ 11:52:21

    Men lad være med at stampe kiksemassen alt for hårdt. Ellers bliver det meget svært at få en kageske ind under den.

    Svar

Skriv et svar

