Aurions rugbrød med surdej – Den økologiske bagebog

I mit projekt med at bage mig gennem hele Den økologiske bagebog, er jeg kommet til Aurions rugbrød med surdej.

Opskriften er uden kerner og da jeg foretrækker mit brød groft og med masser af kerner, havde jeg ventet med denne opskrift, til jeg havde prøvet de andre opskrifter af.

Jeg har i mellemtiden brugt surdejsdelen af opskriften som min grundopskrift, når jeg har brugt surdej til andre opskrifter. Jeg har en rugsurdej som jeg gerne vil holde på rent rug og i mange opskrifter skal man først tage surdejen fra efter man har blandet en masse andre ting i den. Derfor plejer jeg at tage min portion surdej, som er ca. 1½ dl, og blande med 60 g rugmel og 1 dl lunkent vand. Denne blanding dele jeg i to; den ene portion kommer i et glas og får lov at stå på køkkenbordet i nogle timer, til surdejen er begyndt at hæve godt op og derefter kommer den i køleskabet til næste gang jeg skal bruge surdej. Den anden del bruger jeg i mine opskrifter. Hvis jeg skal bruge en større portion surdej, ganger jeg blot mængden af vand og mel op, så det passer med den mængde jeg skal bruge. Surdejen er lige som jeg vil have den, derfor holder jeg mig til denne grundopskrift.

Aurions rugbrød med surdej

Opskriften var nem at følge og dejen nem at røre sammen. Jeg brugte min håndmikser med dejkroge for at kunne røre den bedre end jeg kan med håndkraft. Jeg brugte fuldkornsspeltmel og almindeligt rugmel, da jeg havde de meltyper i skabet.

Færdig dej til Aurions rugbrød

Dejen var nem at håndtere og nem at glatte ud, så det var rart at arbejde med den.

Aurions rugbrød klar til hævning

Jeg læste opskriften forkert, så i stedet for at lade dejen efterhæve i 2-3 timer, endte den med at hæve i 12 timer. Det gjorde imidlertid ikke noget, da dejen kun blev bedre af det.

Efterhævet rugbrødsdej

Brødet var nemt at skære og smagen var overraskende god. Jeg vil nok udelade kommen næste gang jeg bager brødet, men det skyldes at jeg ikke kan lide kommen. Skorpen var sprød og krummen saftig og lækker og jeg kan anbefale brødet til nybegyndere udi i rugbrødsbagningen og til dem der ikke bryder sig om kerner i deres rugbrød.

1 kommentar (+add yours?)

  1. Trackback: Den økologiske bagebog – et bageprojekt « Fenjas mad

Skriv et svar

