Vintersalat med lakrids

Denne salat opstod da jeg havde lyst til at variere vintergrøntsagerne en anelse. Jeg ender altid med at lave den samme dressing til mine salater, så den store variation kommer i om jeg har snittet eller revet grøntsagerne. Jeg kastede mig ud i at prøve at tilsætte en smule engelsk lakridspulver til dressingen og det blev faktisk godt. Smagen af lakrids kommer først frem, når salaten har trukket i noget tid, så lad være med at putte alt for meget lakridspulver i, fordi du ikke synes det smager af nok. Jeg spiste en fiskeret til og kom frem til at jeg var nødt til at spise salaten til sidst, så lakridsen ikke overdøvede de andre smagsnuancer i måltidet.

Jeg brugte en blanding af olivenolie og solsikkeolie, hvidvinseddike med estragon og dijonsennep i dressingen.

Alle typer vintergrøntsager kan bruges og dressingen er sikkert også god til andre typer salater.

Tilbehør til 4 personer

2 gulerødder

1 pastinak

2 jordskokker

1 rødbede

2 blade hvidkål

Dressing

½ dl olie

1 tsk sennep

1 tsk eddike

½ tsk lakridspulver

Grøntsagerne renses og snittes i tynde skiver eller rives groft. Dressingen rystes sammen og hældes over salaten. Bland godt sammen og lad salaten trække i mindst en time inden den serveres, så lakridssmagen kan nå at sætte sig.

Vintersalat med lakrids

Skriv et svar

