Pæresalat med vanille

I sommer fik jeg serveret en salat hvor der var vanille i dressingen og jeg fik lyst til at lege lidt med dette krydderi, som jeg ikke har særligt meget erfaring med. Jeg kender det mest fra desserter og kager, men det byder også på mange muligheder i madlavningen ud over det søde køkken. Jeg har indtil videre haft held med denne salat og håber at finde flere gode måde at bruge vanille på. Jeg bruger ren vanillepulver, så jeg får den rene vanillesmag og slipper for at tilsætte sukker til mine retter.

Kombinationen af vanille og pære tilfredsstiller den søde trang, så salaten er god at afslutte måltidet med. Vanillesmagen træder først frem, når salaten har fået lov at trække i en time eller to. Trækketiden gør også at gulerødderne mister en smule af deres sprødhed, så de passer bedre sammen med de bløde pærer.

4-6 personer

½ iceberg

2 pærer

2 gulerødder

Dressing

1 dl olie

1/4 dl æblecidereddike

½ tsk ren vanille

Salaten snittes og pærer og gulerødder skæres i tynde skiver. Dressingen rystes sammen og hældes over. Blandes forsigtigt og får lov at trække i mindst en time, så smagen kan sætte sig.

Pæresalat med vanille

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Dc
    Dec 28, 2011 @ 09:25:34

    Har haft fornøjelsen at smage denne salat og glæder mig til at få fat i noget vanillje pulver så jeg kan lave den og lign. salater. Det var for lækker.

    Svar

Skriv et svar

