Rød karrysuppe med kalkun

Inspireret af denne opskrift og de grøntsager jeg havde i huset, lavede jeg en cremet og krydret rød karrysuppe. Jeg brugte det sidste kalkunkød og kalkunfond fra weekendens julefrokost. Jeg brugte noget af fedtet fra fonden til at sautere i, men en neutral olie er også godt.

Jeg ved ikke helt hvor meget rød karrypasta der skal i, da den vi havde i huset ikke rigtigt smagte af noget. Men sidst jeg lavede en lignende suppe, brugte jeg ca. 1 tsk karrypasta, så den ikke blev for stærk, men stadig havde en markant smag af rød karry. Derfor skriver jeg 1 tsk i denne opskrift.

Til 2-3 personer

2 fed hvidløg

1 stk ingefær, ca. 2 spsk

1 tsk rød karrypasta

½ løg

1 tomat

3-4 champignon

1 peberfrugt

1 gulerod

1 stængel bladselleri

100 g bønnespirer

200 g tilberedt kalkunkød i tern

1 l bouillon eller fond + vand

1 ds kokosmælk, 400 ml

Maizena

Fishsauce

Citron- eller limesaft

125 g nudler

Hvidløg og ingefær snittes fint.

Finthakket ingefær og hvidløg

Alle grøntsager snittes i tynde skiver.

Grøntsager i tynde skiver

Lidt fedtstof varmes op i en gryde og hvidløg, ingefær og løg sauteres uden at tage farve. Karrypasta tilsættes og steges med et minuts tid inden resten af ingredienserne tilsættes. Hold noget af væsken tilbage. Du kan altid tilsætte mere, hvis der ikke er nok. Lad suppen simre i ca. 10-15 minutter og jævn med maizena rørt ud i lidt vand. Smag til med fishsauce og citron- eller limesaft.

Nudler koges i en gryde for sig. Læg nudler i en tallerken eller skål og hæld suppen over og server.

Rød karrysuppe

Skriv et svar

