Hardys rugbrød – Økologisk Landsforenings bagekonkurrence

I forbindelse med Økologisk Landsforenings bagekonkurrence, der for længst er afsluttet, er jeg stadig i gang med at afprøve alle opskrifterne. Jeg er kommet til Hardys rugbrød, som er et af de mange rugbrød, der var med i konkurrencen.

Hardys rugbrød

Fordejen var nem at lave. Jeg valgte at bruge almindelig rug i stedet for svedjerug fordi det var hvad jeg havde i huset. Fordejen blev meget hvid, da den er lavet med hvedemel.

Fordej til Hardys rugbrød

Efter små 24 timer, hvor fordejen var blevet godt levende, helt som en surdej skal være, blandende jeg resten af ingredienserne i og hældte dejen i min Römertopf. Jeg er blevet glad for at bage brød i min lerform, ikke mindst fordi der kan være mere i formen end i mine små rugbrødsforme, der giver små og lave rugbrød. Men også fordi jeg synes det giver en anden bagning og et mere saftigt brød. Husk at smøre formen, før du hælder dejen i, så du kan få brødet ud efter bagningen. Ellers hænger det nemt fast i formen.

Hardys rugbrød inden efterhævning

Brødet skulle hæve 3-4 timer, men det passede skidt med mine planer den dag jeg bagte det, så det fik lov at hæve den dobbelte tid. Jeg har erfaring med at surdejsbrød sagtens kan klare at hæve i lang tid uden at tage skade. Det er ikke lige som gærdej, der bliver overhævet og så falder sammen og bliver trælst, tværtimod synes jeg brødet bliver mere luftigt og saftigt, hvis det får lov at hæve længe. Hvis det bliver hævet ved stuetemperatur, har jeg god erfaring med at lade det efterhæve helt op til 12 timer. I køleskabet kan det snildt klare det dobbelte.

Dejen havde hævet op til sit maksimale og var faldet en smule sammen igen. Havde det været en gærdej, havde jeg ærgret mig, men jeg var ganske fortrøstningsfuld med denne surdej.

Efterhævet dej klar til at komme i ovnen

Brødet fik væsentligt længere end den angivne tid, men det kan sagtens skyldes at jeg brugte en stor form. Jeg bagte brødet til kernetemperaturen var 98 grader og tog brødet ud af formen med det samme, så det kunne køle af  på en rist. Hvis det bliver i formen og køler af, samler der sig kondens omkring brødet, som gør skorpen blød og en smule svampet. Jeg foretrækker mit brød med sprød skorpe, så jeg lader det altid køle af på risten.

Brødet smagte godt og havde en markant smag af surdej. Men jeg synes der var for meget hvedemel i, så brødet nærmere var et madbrød end et rugbrød. Det er ikke en af mine favoritter, da jeg foretrækker mere spræl i rug-delen i rugbrød. Det her brød er en anelse for anonymt til min smag.

 

 

1 kommentar (+add yours?)

  1. Trackback: Økologisk Landsforenings bagekonkurrence « Fenjas mad

Skriv et svar

