Tarteletfyld med kalkun og grøntsager

Tarteletfyld er typisk høns i asparges, men der er masser af andre muligheder for at lave lækkert fyld til de sprøde skaller. Det er en god måde at bruge rester på og dermed stoppe spild af mad.

Efter weekendens julefrokost kogte jeg en god fond på skroget af kalkunen og stegeskyen, tilsat ekstra vand og denne fond brugte jeg som base i tarteletfyldet. Jeg kogte fonden meget ind og den var fuld af smag og blev helt stiv og fast, da den var kølet af. Fedtet samlede sig oven på fonden og det skrabede jeg forsigtigt af den kolde fond. Jeg har gemt det i køleskabet og bruger det i stedet for olie, til at brune eller sautere i, når retten gerne må smage af kalkun.

Fast kalkunfond

Jeg lavede tarteletfyldet samtidig med cottage pie og jeg gemte kogevandet fra kartofler og selleri, som jeg brugte til saucen her. På den måde fik jeg bevaret de vitaminer, der blev kogt ud af grøntsagerne og min sauce fik ekstra smag.

Til 10 store eller 20 små tarteletter

2 små løg

2 skiver selleri

En tallerken kalkun i tern

1 krus ærter

Kalkunfond

Kogevand fra grøntsager

Maizena, udrørt i vand eller mælk

Evt. lidt fløde

Salt, peber

Løg og selleri skæres i små tern.

Løg og selleri i små tern

Sauteres i olie eller kalkunfedt. Kalkun, fond og kogevand tilsættes. Tilsæt væske til du synes det passer med den rigtige mængde. Væsken skal dække det hele, men der skal ikke være så meget at det bliver en suppe. Lad det simre til grøntsagerne er møre. Jævn med maizena og smag til med salt og peber. Jeg havde en rest flødeskum, som jeg tilsatte for at give en lidt mere cremet smag. Tilsæt frosne ærter og lad dem simre med i 5 minutter. Server i lune tarteletter.

Tarteletter med kalkun og grøntsager

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Trackback: Cottage pie med kalkun « Fenjas mad
  2. Trackback: Glutenfri tartelet-pie « Fenjas mad

Skriv et svar

