Skærtoft Mølles alsiske grovciabatta – Den økologiske bagebog

I mit bageprojekt er jeg kommet til Skærtoft Mølles alsiske grovciabatta.

Skærtoft Mølles alsiske grovciabatta

Det er et brød der kræver planlægning, da det laves med en fordej, der sættes i gang dagen før.

Fordej til grovciabatta

Ud over fordejen, skal man også lave en iblødsætning af det grove mel, der blandes med lunkent vand.

Iblødsætning til grovciabatta

Til sidst blandes fordejen og iblødsætningen med resten af ingredienserne. Jeg kunne ikke finde sigtet rugmel, så jeg brugte helt almindeligt rugmel og det fungerede fint.

Hævet fordej til grovciabatta

Den færdige dej fik lov at hæve, inden jeg arbejdede videre med den.

Den færdige dej til grovciabatta

Jeg formede to brød efter at have æltet dejen godt sammen og konstaterede at dejen var god til at holde faconen. Da jeg stillede brødene i ovnen, sprøjtede jeg en smule vand ind med en blomsterforstøver. Det var en let måde at fugte brødet og hjælpe med at give en sprød skorpe, nu hvor det ikke var muligt at pensle dem, da de var rullet i mel.

Grovciabatta klar til at komme i ovnen

Jeg bagte brødet til kernetemperaturen var 98 grader og lod det køle af på en rist, inden jeg skar det op. Brødet var overraskende godt og lækkert, selvom en stor del af melet var sigtet mel og jeg foretrækker brød med mere groft islæt. Skorpen var sprød og krummen var sej og saftig på den helt rigtige måde. Brødet var også stadig godt dagen efter og to dage efter fik det en tur på brødristeren, så var det godt igen.

1 kommentar (+add yours?)

  1. Trackback: Den økologiske bagebog – et bageprojekt « Fenjas mad

Skriv et svar

