Cottage pie med kalkun

Cottage pie er en fantastisk reste-ret, der taknemmeligt tager imod alle typer rester af kød og grøntsager. Cottage pie består af en kødsauce der er dækket af et lag kartoffelmos og derefter bagt i ovnen, til overfladen er gylden. Efter julefrokosten i weekenden, havde jeg stadig en del rester tilbage, så inspireret af Stop spild af mad, har jeg planlagt hele ugens menu med resterne, så det hele bliver brugt. Onsdag fik vi cottage pie.

Jeg er blevet introduceret for cottage pie af min mors mand, der er englænder. Han har ofte serveret cottage pie eller sherperds pie, som er med lammekød, og den bagte kartoffelmos var en stor succes da jeg var barn. Han serverer retten med baked beans til, en tradition jeg ikke har valgt at videreføre, hovedsageligt fordi familiens børn ikke kan lide bønnerne. Alle typer kød kan bruges i retten og hvis man ønsker en vegetarisk udgave, kan man bruge bønner eller lignende i stedet. Til mosen plejer jeg at bruge halvt kartofler og supplere med de grøntsager jeg har i grøntsagsskuffen. Jeg har god erfaring med selleri, persillerødder, pastinak, græskar, gulerødder, broccoli og blomkål. Har du en rest tilberedte grøntsager, så smid dem i saucen eller i mosen.

Kødsaucen lavede jeg af noget af kalkunkødet, tomatresterne fra de fyldte tomater, et par løg, en god portion af råkostsalaten, et par fed hvidløg og et par dåser tomater. Grøntsagerne blev hakket og sauteret i lidt olie. Kødet blev findelt. Det er nemt at gøre det i foodprocessoren, da kødet meget gerne må have konsistens som hakket kød, men jeg valgte at hakke det fint i hånden, så jeg slap for at gøre maskinen ren. Grøntsager, kød og tomater simrer til det hele er mørt og smages til med salt og peber. Tilsæt meget gerne krydderier fra starten, så retten får masser af smag. Jeg tilsatte karry til denne portion, da det står godt til tomater og til kartoffelmosen og ikke mindst fordi min familie er glade for karry.

Kødsaucen lægges i et ildfast fad.

Kødsauce til cottage pie

Jeg tog de sidste rester af kartoffelmosen med hvidløgsost, sweet potatoes og græskarmosen. Da der ikke var nok mos til vores familie, kogte jeg nogle ekstra kartofler med noget selleri. Skrællen fik lov at blive på, da jeg foretrækker en smule struktur i min mos. Og så er der mindre af den gode mad der bliver smidt i skraldespanden. Kogevandet gemte jeg og brugte til tarteletfyld.

Kartofler og selleri i tern

Da kartofler og selleri var møre, piskede jeg dem til mos med elpiskeren og blandede det sammen med de forskellige rester af mos. Jeg smagte det til med en smule salt, men der var så meget smag i de forskellige rester, at det ikke var nødvendigt med særligt meget ekstra smag. Mosen blev spredt ud over kødsaucen og med en gaffel lavede jeg struktur i overfladen.

Cottage pie klar til at komme i ovnen

Pien skal bages ved 200 grader i ca. 45-60 minutter, til overfladen er gylden og sprød. Server med en gang råkost eller lignende.

Cottage pie

Du kan med fordel lave dobbelt portion og fryse den ene form ned, inden den bliver bagt. Hvis du stiller den direkte i ovnen fra frost, skal den have noget mere end 45 minutter. Mærk efter med en gaffel, om den er varmet igennem. Du kan også snildt lave retten dagen før og opbevare den i køleskabet. Så skal den bare i ovnen, når du kommer hjem fra arbejde og har masser af tid til at lave andet, mens maden bliver færdig.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Trackback: Tarteletfyld med kalkun og grøntsager « Fenjas mad
  2. Trackback: Kødsauce af stegt and « Fenjas mad

Skriv et svar

