Bagt mos, fyldte tomater med kalkun og rødkålscoleslaw

Efter lørdagens julefrokost, er jeg i fuld gang med at bruge de gode rester, på bedste Stop spild af mad-vis.

Måltid på basis af julefrokostrester

Bagt mos

Jeg tog en portion kartoffelmos med hvidløgsost, et par skefulde sweet potato marshmallow casserole og et par skefulde græskarmos og blandede det med et æg.

Rester af forskelligt mos

Jeg rørte det sammen med håndmikseren og hældte det i en frysepose, som jeg klippede et hul i hjørnet af. Jeg sprøjtede mosen ned i fire små ovnfaste fade, som jeg havde smurt med en smule af kalkunfedtet, som lå i toppen af den afkølede fond, jeg havde kogt på skroget. Fonden kommer jeg til at bruge senere på ugen.

Mos klar til bagning

Mosen fik ca. 45 minutter i ovnen ved 200 grader, til det var gyldent og sprødt. Smagen var sød fra de søde kartofler og smagte en anelse af brunede kartofler. Mosen holdt på varmen i lang tid.

Fyldte tomater med kalkun

Jeg købte for nogle uger siden en hel kasse med 6-7 kilo tomater for 35 kr i min lokale Kvickly og de skal efterhånden bruges. Jeg havde også en rest kogte ris i køleskabet, der skulle bruges og jeg fandt en smule ost og et halv løg, så sammen med kalkunen, havde jeg til en god ret.

Jeg skar toppen af tomaterne og skar forsigtigt skillevæggene løse, så jeg med en ske kunne skrabe indmaden ud. Låget og indmaden fra tomaterne gemte jeg i en skål, til senere på ugen. Det halve løg snittede jeg fint og blandede med en god håndfuld ris, en håndfuld kalkunkød i små stykker, en håndfuld revet ost og alt væden fra tomaterne. Jeg stoppede fyldet ned i tomaterne og bagte dem ca. 30 minutter ved 200 grader.

Fyldte tomater klar til at komme i ovnen

Rødkålscoleslaw

Jeg havde en stor portion råkost i overskud fra julefrokosten, som bestod af revne gulerødder og rødkål, uden nogen form for dressing på. Jeg blandede en dressing af piskefløde, mayonaise, sennep, citronsaft og urtesalt og vendte i en skålfuld råkost. Smagen blev meget lig coleslaw, men farven var der lidt mere spræl i, fordi salaten var med rødkål i stedet for hvidkål. Jeg var noget nervøs for hvordan dressingen ville fungere, da jeg syntes den lød temmeligt fed, men jeg var ved at trænge til lidt variation i forhold til at jeg normalt laver en olie/eddikedressing og hælder over min råkost, måske blandet med lidt honning, sennep og citrusskal. Jeg kunne godt lide dressingen, der overraskede positivt og kommer nok til at lave den igen en anden gang.

1 kommentar (+add yours?)

  1. Trackback: Cottage pie med kalkun « Fenjas mad

Skriv et svar

