Kartoffelspread med æg og råkostsalat

Efter julefrokosten i weekenden, havde jeg en masse kartoffelmos i overskud og jeg valgte at bruge noget af det til at lave pålæg af. Jeg fik brugt nogle rester på en anden måde end blot ved at varme det op og spise det og jeg fik gjort noget ved min pålægskrise, der ofte ender i at jeg nøjes med smør på brødet, fordi jeg slet ikke kan finde ud af hvad jeg har lyst til at spise af pålæg. Slet ikke dårligt som kombination af Stop spild af mad og mit behov for at få god mad.

Kartoffelspread med æg og råkostsalat

Kartoffelmos

Græskarmos

Hårdkogt æg

Råkost eller fint snittede gulerødder, kål eller lignende

Jeg rev de hårdkogte æg på den grove side på rivejernet. Det er en meget nem måde at finhakke et æg og jeg bruger også metoden, når jeg laver æggesalat. Jeg blandede alle ingredienserne og smagte til med lidt salt. Da det var en færdig kartoffelmos med hvidløgsost, var det ikke nødvendigt at krydre specielt meget. Havde det været kartoflerne natural, ville det være oplagt at tilføje krydderier, eks. hvidløg, salt, peber, karry, paprika eller andet efter humør.

De rå grøntsager gav en god kontrast til mosen og man kunne med fordel have tilsat finthakket løg for at gøre smagen skarpere.

 

Skriv et svar

