Mørdrupgårdbrød – Den økologiske bagebog

I mit projekt med at bage mig gennem hele Den økologiske bagebog, er jeg kommet til Mørdrupgårdbrød. Det er endnu et brød i bagebogen uden kerner. Jeg synes der er for få kerner i bogen, men det kan man jo heldigvis selv tilsætte til brødet, selvom det ikke står i opskriften.

Mørdrupgårdbrød

Dejen var ret nem at lave, da den bare skulle røres sammen om aftenen og stå til næste dag. Den kan endda med fordel stå og hæve i op til 24 timer, så det er muligt at blande dejen sammen, selvom man har travlt, da det kan gøre i en 10 minutters pause i løbet af dagen, dagen før man vil bage brødet.

Rørt dej til Mørdrupgårdbrød

Dejen hævede fint i køleskabet og var let at arbejde med næste dag. Dejen skulle blot formes, ikke en gang æltes og det tog ikke mange minutter. Derfor er det et nemt brød, når man skal have gæster, fordi det kræver et minimum af arbejde på selve dagen.

Mørdrupgardbrød klar til efterhævning

I følge opskriften skal brødes efterhæve i hævekurve eller skåle, men jeg valgte at lade dem efterhæve fritstående på bagepapir og det fungerede fint.

Efterhævet Mørdrupgårdbrød

Brødene skulle bages ved høj varme, 250 grader og jeg synes det var lige voldsomt nok. Brødene blev temmeligt mørke, før de var gennembagte. Jeg brugte et stegetermometer til at tjekke brødet og tog det ud, da kernetemperaturen var 98 grader. Min erfaring er at brødet ikke er færdigt før kernetemperaturen er 98 grader og jeg er begyndt at bruge mit stegetermometer, hver gang jeg bager store brød. Især efter jeg fik underbagt et ellers ret lækkert brød, så det ikke smagte godt.

Bagte Mørdrupgårdbrød

Grundet den meget voldsomme bagning, blev især det ene brød ret mærkeligt i overfladen. Skorpen flækkede og smagte brændt. Næste gang vil jeg bage det ved lavere temperatur, så det ikke bliver brændt. Det skal bages lidt længere tid, men det er et godt bytte for brød der ikke bliver brændt i skorpen.

Brødet var efter 2 dage stadig saftigt og kunne spises uden at blive ristet, men smagen i sig selv var temmeligt kedelig. Jeg vil måske prøve at bage det igen en anden gang, men så vil jeg tilsætte frø/kerner og revne gulerødder eller lignende, for at give noget smag til brødet.

 

1 kommentar (+add yours?)

  1. Trackback: Den økologiske bagebog – et bageprojekt « Fenjas mad

Skriv et svar

