Ingrid og Kelds kernerugbrød – Økologisk Landsforenings bagekonkurrence

Dette rugbrød er intet mindre end det bedste rugbrød jeg nogensinde har bagt. Det har det hele; det er saftigt, fyldt med kerner og smag og det mætter. Jeg kan hermed indstille min søgen efter en god rugbrødsopskrift. Men lur mig om ikke jeg alligevel kaster mig over flere opskrifter, nu hvor jeg er kommet så godt i gang.

Ingrid og Kelds kernerugbrød

Selvom bagekonkurrencen er ovre, har jeg valgt at bage alle opskrifterne i konkurrencen, for at få afprøvet forskellige typer brød. Opskriften til Ingrid og Kelds rugkernebrød er til 3 store rugbrød i store rugbrødsforme. Det er meget store mængder der skal bruges, så jeg valgte at halvere portionen. Dels fordi jeg ikke har tre store forme og dels fordi vi ingen chance har for at spise alt det brød, inden det bliver tørt og kedeligt. Helst ville jeg have bagt 1/3 portion, men der skal bruges 2 hvidtøl til hele portionen og det var noget nemmere at halvere, så jeg  skulle bruge en hvidtøl. Mængderne i opskrifterne er lidt underlige, synes jeg, og svære at dele i hovedet. Der skal bruges 1125 g rugmel til hele opskriften og 2,25 liter vand. Det gav lidt udfordringer at halvere alle målene, men det gik.

Jeg valgte at blande de knækkede rugkerner i fordejen, fordi jeg bedst kan lide at kernerne får lov at suge en masse væske til sig inden de skal bages og den færdige dej skal kun hæve i et par timer, hvilket ikke levner tid til at kerner kan suge meget væske.

Fordejen var lidt sej at røre, men det gik alligevel hurtigt. Jeg er efterhånden blevet ret glad for at arbejde med fordej og surdej og er så småt begyndt at eksperimentere med egne opskrifter. Det er helt klart den største gevinst jeg har fået ved at deltage i bagekonkurrencen og at bage mig gennem en hel bagebog.

Fordej til Ingrid og Kelds kernerugbrød

Da fordejen havde hævet natten over, var den hævet det til dobbelte og dejen var livlig. Glutentrådene var stærke og dejen lugtet let syrligt.

Aktive glutentråde i fordejen til kernerugbrød

Resten af ingredienserne kunne lige nøjagtigt være i den skål jeg havde valgt. Jeg er slet ikke sikker på at jeg har et fad der er stort nok, hvis jeg havde lavet den fulde portion, heller ikke selvom jeg har en 5 liters opvaskebalje som jeg har indkøbt til at fungere som bagefad.

Mine rugbrødsforme havde på forunderlig vis forputter sig et sted i huset og jeg opgav at finde dem igen, så i stedet hældte jeg dejen i min store Römertopf, den der kan indeholde op til 5 kilo kød. Jeg smurte selvfølgelig formen og dejen gik næsten op til kanten.

Kernerugbrødsdej i Römertopf

Da rugbrødet havde efterhævet et par timer, havde det hævet et par cm op. Jeg gav brødet to timer, som opskriften foreskrev. Jeg havde forventet at det skulle have mere, fordi formen var så stor, men jeg brugte mit stegetermometer og tog brødet ud, da kernetemperaturen var 98 grader. Hvis jeg ikke havde brugt termometer, ville jeg have troet at brødet ikke var færdigt, da siderne var meget bløde, lige da jeg tog brødet ud af formen. Men jeg stolede på at kernetemperaturen var korrekt og ventede tålmodigt på at brødet havde kølet af en halv times tid. Skorpen nåede at sætte sig på siderne og brødet var blevet fast. Jeg skar forsigtigt enden af for at smage brødet og det var kærlighed ved første bid. Brødet var saftigt og lækkert og det er helt sikkert ikke sidste gang jeg bager brødet.

Jeg synes stadig det er problematisk at opskriften er til en urealistisk kæmpe stor portion. Det havde været bedre at opskriften havde været til en mindre portion, så man selv kan gange op og lave en større portion, hvis man skal bage til mange. Hvis vi i vores store familie skulle spise hele portionen, ville vi have brød til halvanden uge. Og på den tid ville brødet helt sikkert nå at blive kedeligt, tørt og muggent. Så umiddelbart ser jeg ikke andre årsager til den store opskrift end at den ikke er blevet bearbejdet, så den passer til almindelige husholdninger. Det er ærgeligt hvis portionstørrelsen skræmmer nogle fra at prøve opskriften, for det er virkeligt et godt brød.

5 kommentarer (+add yours?)

  1. Trackback: Økologisk Landsforenings bagekonkurrence « Fenjas mad
  2. Andreas
    Dec 12, 2011 @ 15:31:18

    Faldt lige over siden ved en tilfældighed, men ville da lige give et råd videre.

    Lav opskriften/dejen, lige indtil du skal til at smide formene i ovnen.
    Her bager du så kun ét brød, og smider de to andre i fryseren (i formene).
    De skal blot tages ud, og sættes i køleskabet, aftenen inden du vil bage dem.

    Så bruger man kræfterne og tiden på at lave rugbrød én gang, men har friskbagt rugbrød til tre gange😉

    Svar

  3. Joan Jensen.
    Dec 15, 2011 @ 21:31:32

    Flot side du har. har du mulighed for at man kan få din opskrift på surdej?
    god jul

    Joan

    Svar

    • fenjasmad
      Dec 16, 2011 @ 09:11:18

      Jeg har fået en aflægger fra en veninde, så jeg har ikke selv startet en. Mon ikke du kender en, der har en surdej du kan få en slat af? Ellers kan du købe Aurions surdej i helsekosten. Jeg har set mange opskrifter på at starte en surdej op, men slap altså for at starte en i denne omgang. I øvrigt sørger jeg for at holde min surdej helt på rug, så hvis jeg skal lave en fordej der indeholder andet end rugmel, blander jeg min surdej op med 1 dl lunkent vand og 60 g rugmel, tager halvdelen fra til at stille tilbage i køleskabet og bruger resten til at starte min fordej op med.

      Svar

Skriv et svar

