Gram Slots kuvertbrød – Den økologiske bagebog

Gram Slots kuvertbrød er endnu en af de opskrifter jeg er ved at bage mig igennem. Billedet i opskriften viser små, fine kuvertbrød og jeg valgte at servere dem til en god tomatsuppe.

Gram Slots kuvertbrød

Opskriften var nem at følge og dejen samlede sig fint. Jeg brugte håndmikseren med dejkroge til at ælte dejen.

Dej til kuvertbrød

Jeg delte dejen i 14 stykker og lod dem efterhæve på pladen. Brødene hævede op til dobbelt størrelse under efterhævningen. Jeg penslede dem med smeltet smør og dryssede med Læsøsalt, inden de kom i ovnen.

Efterhævet kuvertbrød

I min forståelse er kuvertbrød små brød der egner sig som tilbehør til mad. Billedet i opskriften viser små brød og det var hvad jeg forventede at få ud af ovnen. Men bollerne hævede til dobbelt størrelse på pladen og selvom jeg havde lavet to brød mere end opskriften foreskrev, var de stadig større end rundstykker, da de kom ud af ovnen. Familien kunne kun spise et brød hver til suppen, så vi havde masser af boller i overskud til morgenmaden dagen efter.

Bollerne så rigtigt lækre ud, da de kom ud af ovnen og de duftede også godt. Men de var desværre kedelige og tørre i smagen, så lidt en skuffelse. Jeg syntes ikke at salt på toppen af bollerne var nogen udpræget succes. Jeg synes det gjorde at bollerne smagte lidt som trylledej. Men dem i familien som er vilde med at hælde MEGET salt på deres mad, syntes det var lækkert og gav lidt ekstra til smagen.

Jeg regner ikke med at jeg kommer til at bage disse boller igen, da det ikke var en god smagsoplevelse.

1 kommentar (+add yours?)

  1. Trackback: Den økologiske bagebog – et bageprojekt « Fenjas mad

Skriv et svar

