Naanbrød fra Fuglebjerggaard – Den økologiske bagebog

En af fordelene ved Den økologiske bagebog, som gør at det er en realistisk mulighed at bage sig gennem hele bogen, er at opskrifterne er meget varierede. Der er boller, madbrød, rugbrød, kager og diverse andet der hører under bagning.

Vi kan godt lige indisk mad hjemme hos os og naanbrød er godt tilbehør til det krydrede mad. Jeg har derfor set frem til at finde en anledning til at afprøve bogens naanbrød fra Fuglebjerggaard. Jeg havde en god portion kyllingefond som jeg skulle have brugt, så jeg besluttede at lave dhal og bage brødene til. I følge opskriften skal dejen enten hæve natten over, hvilket kræver at man har planlagt menuen på forhånd, eller hæve fra morgen til aften. Da jeg ikke havde planlagt menuen dagen i forvejen, lavede jeg dejen om formiddagen og stillede den til hævning i vores væksthus, der på denne årstid har temperatur som køleskabet.

Dejen var nem at røre sammen. Jeg brugte dejkrogene på min håndmikser til at ælte dejen og fik en smidig dej, der så indbydende ud. Jeg syntes det virkede voldsomt at der skulle 1 dl sukker i dejen, da jeg synes det er meget sukker til et brød. Men jeg gav opskriften en chance, for at kunne vurdere hvad jeg synes om den.

Dej til naanbrød

Dejen hævede op til dobbelt størrelse i løbet af seks timer, men den var ikke let og luftig som jeg havde forventet ud fra udseendet. Tvært imod var dejen meget tung og bastand.

Hævet dej til naanbrød

Jeg delte dejen i 8 stykker, som opskriften foreskriver og formede dem til aflange boller. Jeg havde svært ved at finde ud af hvordan jeg skulle forme brødene. I følge opskriften skal de trækkes lidt i den ene ende, så de bliver dråbeformede, men det kunne jeg ikke få til at fungere. Jeg endte med blot at lægge brødene som aflange flütes på bagepapiret.

Naanbrød inden bagning

Da de havde hævet en halv times tid, penslede jeg med yoghurt og dryssede med helholdvis spidskommen, chili, stødt koriander og jomfru i det grønne, to med hver, så jeg kunne smage de forskellige varianter. Brødene fik ca. 12 minutter i ovnen, hævede til dobbelt højde og blev meget brune.

Jeg serverede brødet med en god dhal. Brødet var meget tungt og mættede overraskende meget, især taget i betragtning af at det er lavet af rent hvedemel, uden noget groft til at fylde.

Naanbrød med dhal

Jeg synes at brødet var alt, alt for sødt. Hvis jeg skal bage dem igen, vil jeg halvere sukkermængden. Jeg vil også dele dejen i dobbelt så mange stykker og gøre dem væsentligt fladere, måske rulle dem ud og trykke lidt ned på dem, inden jeg sætter dem i ovnen. Jeg var ikke imponeret over brødet og er stadig på jagt efter en god opskrift på naanbrød. Indtil da må jeg købe det færdigt i stedet.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Trackback: Dhal med kyllingefond « Fenjas mad
  2. Trackback: Den økologiske bagebog – et bageprojekt « Fenjas mad

Skriv et svar

