Dhal med kyllingefond

Jeg havde en portion kraftig kyllingefond stående i køleskabet, så jeg lavede en portion dhal. Jeg lod mig inspirere af en opskrift jeg fandt i en indisk kogebog og rettede den til efter mine smagsløg. Blandt andet udelod jeg chili, da jeg ikke kan lide det, mens ellers er det ret oplagt at tilsætte chili i indiske retter. Jeg serverede hjemmebagt naanbrød til.

Hvis du ikke har kyllingefond eller ønsker en vegetarisk udgave, så brug bouillon i stedet. Hold igen med saltet, hvis du bruger bouillon, da det i sig selv er meget salt.

Til 2 peroner

250 g røde linser

8-10 hele nelliker

8-10 kardemommekapsler

1 stykke hel kanel

2 fed hvidløg

1 stykke ingefær, ca. 1 spsk hakket

1 løg

Olie

3 dl vand

3 dl kyllingefond

1 tsk salt

Olien varmes op i en gryde eller sautepande. Krydderierne steges nogle minutter. Hakket løg og finthakket hvidløg og ingefær tilsættes og steges med i et par minutter. Sørg for at panden ikke er så hed at det bliver branket. Linserne tilsættes og steger med i et minuts tid, inden væsken og salt tilsættes.

Linser og krydderier til dhal

Retten får lov at simre i ca. 20 minutter, til linserne er kogt ud og retten minder om en grød. Husk at røre undervejs, så det ikke brænder på. Server med naanbrød til.

Dhal med hjemmebagt naanbrød

1 kommentar (+add yours?)

  1. Trackback: Naanbrød fra Fuglebjerggaard – Den økologiske bagebog « Fenjas mad

Skriv et svar

