Gourmet Girafferne – 30. november 2011

Jeg er kommet med i Gourmet Girafferne, der er et aftenskolekursus i madlavning drevet som forening. Medlemmerne skiftes til at stå for menuen og stemningen er hyggelig og seriøs. Onsdag d. 30. november havde jeg min første aften i foreningen og her er den lækre menu fra aftenen. Billederne blev desværre ikke så gode, men de giver en smule idé om niveauet.

Kammuslinger i hvidløg og citron

Hamburgerryg i butterdej, sprøde ostekurve med ovnbagte rodfrugter og variation over kartofler

Crepes suzettes

Kammuslingerne var købt ferske og de var store og gode. Vores portion manglede stegeskorpen, da skolekøkkenets udstyr var svært at få den rette temperatur med. Men ellers var det en skøn forret.

Da jeg ikke spiser svinekød, lavede jeg en alternativ udgave af hovedretten med kammuslinger og sauterede rodfrugter. Jeg krydrede med fintrevet appelsinskal, salt, peber og en smule saltede kapers. Dem havde jeg aldrig set før, men de fungerede fint  maden. Jeg fik desværre ikke rullet butterdejen tyndt nok ud og jeg foldede den godt sammen på undersiden, så det blev en meget tung og ikke helt gennembagt bund, som jeg endte med ikke at spise.

Tilbehøret til butterdejspakkerne var ostekurve, lavet med inspiration fra nøddekurve. Revet ost lægges på en bageplade i cirkler og bages til osten er smeltet og let gylden, hvorefter cirklerne formes over en skål og får lov at køle af. De blev fyldt med ovnbagte rodfrugter i små tern.

Vi serverede variation af kartofler til som ekstra tilbehør. Der var kartofler i rodfrugtblandingen i ostekurvene. Der blev lavet en mos af kartofler og rodfrugter som blev lagt ved siden af. Jeg lavede mandelpanerede kartofler og stegte resten af kartoflerne som brasekartofler og begge dele blev lagt ovenpå mosen.

De crepes suzette vi fik, var de klassiske med appelsinsauce og flamberet i grand manier. Læren denne aften var at det var en smule problematisk at tænde ild og flambere, når man står i et skolekøkken med pander der er så dårlige at det er nødvendigt at lægge bagepapir på panden for at undgå at saucen brænder fast. Go figure…

Hele herligheden kostede os hver især 115 kr og jeg var vist ikke den eneste der var så mæt, at det var svært at rokke med ørerne. Det var en dejlig aften og jeg ser frem til næste gang jeg skal inspireres og måske lære nyt sammen med alle de andre madglade mennesker jeg mødte for første gang denne aften.

1 kommentar (+add yours?)

  1. Trackback: Mandelpanerede kartofler « Fenjas mad

Skriv et svar

