Gram Slots kringle – Den økologiske bagebog

Den første kage jeg har prøver at bage i mit “bag-mig-igennem-en-hel-bagebog-projekt”, er Gram Slots kringle. Jeg har aldrig før prøvet at bage kringle og for mig er det mest noget man får hos sin mormor. Jeg havde helt sikkert heller ikke afprøvet opskriften, hvis ikke jeg havde besluttet at afprøve alle opskrifterne i bogen.

Gram Slots kringle

Dejen er meget bastant, lavet hovedsageligt af æg og smør og jeg havde svært ved at forestille mig at den kunne hæve. Men den hævede fint på den times tid jeg lod den hæve og blev luftig på en lidt sjov måde. Sjov fordi jeg ikke har erfaring med brød med æg og smør, men den var behagelig at arbejde med.

Hævet dej til kringle

Jeg havde ikke muscovadosukker, så jeg brugte brun farin i stedet. Opskriften foreskriver at man skal bruge et aromatisk æble. Jeg ved ikke hvad det dækker over, så jeg brugte det æble der lå i min frugtskål. Jeg lod skrællen blive på og satsede på at det var meningen, da opskriften ikke fortæller om skrællen skal af eller ej. Jeg skar ned på sukkermængden i fyldet, brugte 60 g i stedet for 80 g.

Kringlefyld

Dejen lod sig nemt rulle ud og var i det hele taget god at arbejde med.

Kringledej med fyld

Jeg har altid troet at det var vildt besværligt at pakke fyldet ind i dejen, men det viste sig at være ret nemt, da dejen hang godt sammen. Jeg foldede enderne ind og bagefter siderne og kunne uden problemer flytte stængerne over på bagepapir, men lukningen nedad. Jeg penslede med sammenpisket æg, hvilket gav en flot, blank overflade og dryssede med hakkede hasselnødder. Jeg droppede perlesukker på toppen, da jeg synes det er alt for sødt som drys på kager og jeg som regel forsøger at pille det af på købte kringler.

Færdig kringle klar til at komme i ovnen

Det var en lækker kringle og den var nem at bage. Jeg vil nok skrue endnu mere ned for sukkermængden næste gang jeg laver den, både i dejen og fyldet, da den er meget sød, når der både er marcipan og rosiner i. Umiddelbart vil jeg foreslå at halvere sukkermængden i både dej og fyld. Det er jo heller ikke meningen at sukkeret skal overdøve marcipanen. Æblet blev fint mørt og det var intet problem at skrællen stadig var på. Jeg kunne nok godt finde på at bruge to æbler næste gang, så de også smager igennem.

Kringlen er absolut bedst helt frisk, men den kan også lunes i ovnen eller på brødristeren dagen efter. Og jeg vil tro at man også kan fryse den ned og gemme den til senere. Portionen er til 2 stænger og det synes jeg er meget, jo mindre man har en del gæster, men det er jo muligt at lave en halv portion, hvis det blot er til familiens til eftermiddagskaffen.

1 kommentar (+add yours?)

  1. Trackback: Den økologiske bagebog – et bageprojekt « Fenjas mad

Skriv et svar

