Pouls præstebrød – Økologisk Landsforenings bagekonkurrence

Den tredje brød jeg har nået at bage i Økologisk Landsforenings bagekonkurrence, er Pouls præstebrød.

Pouls præstebrød

Der står i opskriften at det ikke kan lade sig gøre at bage brødet uden en kraftig røremaskine, men ikke desto mindre kastede jeg mig over det, da jeg gerne vil afprøve de forskellige brød i bagekonkurrencen. Jeg brugte min elpisker med dejkroge og en masse tålmodighed. Det lykkedes mig ikke at få brødet til at opføre sig som beskrevet i opskriften, men jeg kunne se at der skete en forandring. Jeg tror at hvis jeg havde en kraftig røremaskine, så ville det lykkes at få dejen i den perfekte konsistens. Den skulle slippe skålen og samle sig omkring dejkrogene. Den begyndte at slippe skålen og dejen blev fast i det, men efter 25 minutter, orkede jeg ikke at røre mere.

Rørt dej til præstebrød

Dejen hang noget bedre sammen end Meyers ølandshvedebrød og jeg havde en fornemmelse af at brødet nok skulle blive vellykket, selvom det ikke var blevet pisket nok. Dejen hævede fint og så god og livlig ud dagen efter. Dejen mindede ret meget om dejen til Grupe og Meyers rughvedebrød.

Hævet dej til præstebrød

Det var lidt besværligt at få dejen vendt i mel og måske havde det været nemmere, hvis dejen var blevet rørt tilstrækkeligt. Men det lykkedes og brødet så indbydende ud, allerede inden det kom i ovnen.

Pouls præstebrød klar til at komme i ovnen

Brødet skulle bages ved meget høj temperatur og i opskriften er beskrevet at overfladen kan begynde at se brændt ud allerede efter 15 minutter. Jeg valgte at skrue ned for temperaturen i stedet for at dække brødet med sølvpapir, der på ingen måde er godt for miljøet. Jeg bagte brødet til kernetemperaturen var 98 grader og lod brødet køle af inden jeg skar det op.

Pouls præstebrød

Brødet blev meget mørkt, lige som brød fra Emmery’s og krummen var sej på samme måde, som noget af det brød de sælger, til skyhøje priser. Dette brød er ikke dyrt at bage selv, da det består af hvedemel og grahamsmel og en smule kærnemælk. Til gengæld kan du snildt bilde folk ind at du købt det ved en trendy bager.

Smagen var rigtig lækker og brødet var stadig friskt dagen efter. Skorpen var meget tyk og hård, så det kræver lidt kæbekræfter at spise det. Men jeg vil helt klart anbefale brødet og jeg vil prøve at låne en røremaskine, så jeg kan finde ud af om det gør en væsentlig forskel at det bliver rørt bedre.

1 kommentar (+add yours?)

  1. Trackback: Økologisk Landsforenings bagekonkurrence « Fenjas mad

Skriv et svar

