Meyers ølandshvedebrød – Økologisk Landsforenings bagekonkurrence

I Økologisk Landsforenings bagekonkurrence, har jeg kastet mig over Meyers ølandshvedebrød. Efter at have bagt Grupe og Meyers rughvedebrød, havde jeg ret høje forventninger til dette brød.

Jeg havde ikke sigtet ølandshvede, kun fuldkorns ølandshvede i skabet, så jeg erstattede det sigtede ølandshvede med halvt sigtet spelt og halvt sigtet hvedemel.

Dejen var nem at blande sammen, men det svære var af få det rørt nok. I følge opskriften skal dejen røres på røremaskine ved højeste hastighed i ca. 15 minutter, til dejen kan bestå glutenprøven, der består i at trække dejen ud, så man kan se gennem den, uden den går i stykker.

Da jeg ikke har en røremaskine, brugte jeg dejkrogene på min håndmikser og piskede i omkring 25 minutter. Dejen var meget, meget tynd og da hverken min arm eller min håndmikser magtede mere, stoppede jeg med at røre. Dejen kunne på ingen måde bestå glutenprøven.

Rørt dej til ølandshvedebrød

Dejen fik lov at hæve på køl i omkring 22 timer, men det var ikke synligt at den havde hævet, da jeg tog dejen frem igen. Normalt når jeg bager, har dejen ændret størrelse, udseende og konsistens, efter endt hævning, men her var ikke den store forandring at spore. Jeg overvejede om hæveprocessen bare ikke var gået i gang. Jeg ved at min surdej er ganske livlig og aktiv, så den fejlkilde udelukkede jeg med det samme.

Jeg hældte dejen ud på to stykker bagepapir, så det kunne efterhæve. Jeg har aldrig set så tynde brød. Dejen virkede stadig meget tynd og der var ikke rigtigt noget i den, der hjalp den til at holde formen. Jeg var glad for at der ikke stod at brødet skulle efterhæve i hævekurv, for det var gået rent galt.

Nærmest flydende dej til efterhævning

Jeg lod dejen efterhæve i små tre timer, men uden at opleve at den blev luftig eller på anden måde viste at hæveprocessen var i gang. Jeg havde ret svært ved at få flyttet bagepapiret og dejen ind på bagestenen, da dejen var så våd, at papiret nærmest var gennemblødt. Men det lykkedes.

Den høje varme, som brødet blev udsat for, bevirkede at brødet opførte sig som et pitabrød. Det hævede voldsomt op, men var fyldt med varm luft, da der ikke var noget struktur til at holde sammen på brødet. Jeg undlod at bruge bagetermometer til at tjekke kernetemperaturen, da jeg ikke regnede med at der var nogen kerne af brødet at måle på. I stedet brugte jeg tidsangivelsen og skorpens hårdhed til at vurdere hvornår brødet var færdigt.

Kæmpe-pita af ølandshvede

Der kom meget varm luft ud af hullet i toppen af brødet, så jeg lod der køle noget af, inden jeg begyndte at skære i det. Jeg var nødt til at trykke brødet fladt, før jeg kunne skære i det, da skorpen var meget hård og hulrummet i midt af brødet, ikke gav nogen modstand til at skære igennem skorpen.

Hult ølandhvedebrød

Brødet var en skuffelse at skære ud, men jeg havde forventet det, da jeg hele tiden havde haft fornemmelsen af at hævningen ikke havde virket. Men smagen var virkeligt god, så god at jeg har planer om at jeg skal låne en røremaskine et sted og prøve brødet en gang til og se om det kan lade sig gøre at få det til at blive vellykket.

Og se lige hvor god krummen var, der hvor der ellers var noget krumme at komme efter.

Sej ølandshvedekrumme

6 kommentarer (+add yours?)

  1. Trackback: Pouls præstebrød – Økologisk Landsforenings bagekonkurrence « Fenjas mad
  2. Trackback: Økologisk Landsforenings bagekonkurrence « Fenjas mad
  3. Morten Nielsen
    Nov 21, 2011 @ 15:52:43

    Jeg har røremaskine – og kan alligevel ikke få det til at fungere optimalt, heller ikke med den korrekte mel jf. opskriften.

    Tror at jeg skal forsøge med en sjat mindre vand, det andet tror jeg ikke holder uanset røretid.

    Hvis det lykkes dig, vil jeg meget gerne høre tricket ;o)

    Svar

  4. Maria
    Jul 08, 2012 @ 14:22:53

    Hmm – jeg har en idé til hvorfor det mon er gået galt (: Ølandshvede skal røres lææææææææææænge (et kvarter til en time) hvor spelt ikke må røres mere end max 8 – 10 minutter, da man så rører de ret svage glutenstrenge i stykker.. Kunne det måske være?

    Bagehilsner, Maria // klodsedesyslerier.blogspot.com (:

    Svar

    • fenjasmad
      Sep 17, 2012 @ 12:04:52

      Tak for fiffet. Det kan sagtens være der er noget om snakken. Jeg prøver igen en gang og nu har jeg fået en røremaskine, der kan gøre arbejdet for mig, så kan jeg i hvert fald udelukke at det er pga. kraften i røringen.

      Bemærk venligst at bloggen er flyttet over på et andet domæne, http://www.fenjasmad.dk

      Svar

Skriv et svar

