Mejnert Mølles nordiske brød – Den økologiske bagebog

I mit projekt med at bage mig gennem Den økologiske bagebog, er jeg kommet til Mejnert Mølles nordiske brød.

Mejnert Mølles nordiske brød

Opskriften er med sigtet spelt og fuldkornshvedemel. Jeg har ikke meget erfaring med at bage med de to typer mel, men jeg købte begge dele, for at afprøve opskriften. Måske var brødet godt.

I opskriften har de foreslået at man tilsætter tørret frugt eller nødder, men de skriver ikke hvor meget. Jeg tilsatte 25 g tørrede abrikoser og 25 g hasselnødder. Jeg klippede abrikoserne i mindre stykker med en saks og delte i samme omgang nødder med saksen, da jeg alligevel havde den fremme. Jeg har ikke rigtigt nogen erfaring med at putte frugt eller nødder i mit brød, men jeg tænkte at det var på tide at prøve det.

Dejen skulle æltes på røremaskine, men det har jeg ikke, så jeg brugte dejkrogene på min håndmikser. Dejen bliver ikke æltet lige så godt, men det er stadig bedre end at ælte i hænderne.

Æltet dej til nordisk brød

Dejen hævede fint og blev brød og behagelig at arbejde med.

Efterhævet brød klar til ovnen

Da brødet kom ud af ovnen, var skorpen helt hård, men da det havde kølet lidt af, var skorpen blevet blød. Det har jeg ikke oplevet med brød før. Da jeg skar det op, var det fint i strukturen og så indbydende ud. Duften var også ret lækker.

Mejnert Mølles nordiske brød

Men det var et lidt underligt brød. Krummen så fin og lækker ud, men konsistensen var lige som et købt sødmælksfranskbrød. Det var ikke lige hvad jeg havde forventet, da jeg satte tænderne i det. Nødderne og abrikoserne gav en god smag, mens ellers var brødet ret kedeligt. Jeg tvivler på at jeg vil bage det igen, hovedsageligt fordi jeg ikke er til almindelige franskbrød, men jeg vil tro at det er et godt brød at servere for dem der skal vænne sig til en smule mere fuldkorn, selvom de normalt foretrækker det hvide bagerbrød.

Men der bliver nogle fantastiske arme riddere ud af brødet🙂

1 kommentar (+add yours?)

  1. Trackback: Den økologiske bagebog – et bageprojekt « Fenjas mad

Skriv et svar

