Kornkammerets knækbrød – Den økologiske bagebog

Hvis du aldrig har prøvet at bage knækbrød selv, så er det på tide du får det afprøvet. Det er nemt, hurtigt og så smager det forrygende.

I forbindelse med mit projekt med bage mig igennem Den økologiske bagebog, har jeg kastet mig over at bage Kornkammerets knækbrød. Jeg har tidligere bagt en glutenfri udgave, men har ikke rigtigt bagt knækbrød med almindeligt hvedemel.

Dejen er super nem at blande sammen, så jeg fik min 2-årige datter til at hjælpe mig. Hun var meget stolt, da hun kunne byde resten af familien på sit eget knækbrød. Det hele røres sammen med en ske og samles til en fast klump.

Rørt dej til knækbrød

Dejen bredes ud på en bageplade med papir. Det gøres nemt ved at bruge bagsiden af en ske, der er dyppet i vand.

Knækbrødsdej på bagepladen

Jeg dryssede dejen med den frøblanding, jeg brugte til Aurions brusebadsboller og skar brødet ud i 25 firkanter, inden jeg bagte det. Det er klart nemmere at skære det ud inden det bliver bagt, end at vente til bagefter.

Knækbrød klar til at blive bagt

Jeg glemte at jeg havde brødet i ovnen, så det fik et par minutter for meget, men det gjorde ikke noget. Det blev en smule mørkt i kanten, men til gengæld blev knækbrødet bagt hele vejen igennem.

Knækbrødet er sprødt og lækkert og de fleste jeg har serveret det til, kan lide det. Det eneste jeg synes kunne gøres anderledes er at de er lige lovligt fede i smagen. Der er masser af olie i dejen og kernene er også fulde af olie, så de er ret olierede. Men ellers er de ret lækre. De holder sig sprøde i en lufttæt beholder.

1 kommentar (+add yours?)

  1. Trackback: Den økologiske bagebog – et bageprojekt « Fenjas mad

Skriv et svar

