Urtekrams müsliboller – Den økologiske bagebog

Urtekrams müsliboller var den første opskrift jeg afprøvede i Den økologiske bagbog og det var først da jeg havde bagt bollerne, jeg besluttede mig for at afprøve alle opskrifterne og blogge om det. Derfor har jeg ikke billeder af dejen i processen, men kun et billede af de ristede boller dagen derpå.

I opskriften står der at man skal bruge 200 g müsli. Müsli er et meget vidt begreb. Jeg vidste ikke præcist hvilken slags de tænkte på, men ud fra hvilke typer müsli Urtekram normalt har i deres sortiment, valgte jeg at bruge min egen hjemmeblandede müsli, som bestod af grovvalsede havregryn, speltflager, rugflager, sesam, hørfrø, boghvede, solsikkefrø, tørrede æbler, rosiner og kokosmel og jeg tilsatte en håndfuld hasselnødder og mandler, da der så ud til at være nødder i bollerne på billedet i opskriften.

Dejen var ret nem at røre sammen og det var dejligt at slippe for æltearbejdet. Med hævetid og bagning tager det ikke meget mere end en time fra man starter, til man har friskbagte boller, så det er muligt at bage dem impulsivt, når man er lidt lækkersulten.

Jeg satte dejen på pladen med hænderne, som jeg havde dyppet i vand og glemte alt om at pensle dem med olivenolie, inden de skulle bages. Da bollerne kom ud af ovnen, lignede de på ingen måde dem på billedet i opskriften. Bollerne ser noget mere grove ud i opskriften, end de gjorde i mit køkken.

Jeg serverede dem helt friskbagte med smør og hjemmelavet marmelade og de var en succes. De smagte sødt og blødt og kardemommen gav en lækker aroma. Bollerne er et godt alternativ til de almindelige fødselsdagsboller af hvidt hvedemel, men jeg ville ikke serverede dem, hvis det var meningen at de skulle mætte, for der er ikke meget gods i dem.

Saftig müslibolle med lækker struktur

Dagen efter fik bollerne en tur på brødristeren og de var stadig super lækre.

Ristede müsliboller

Skriv et svar

