Aurions brusebadsboller – Den økologiske bagebog

I mit projekt med at bage mig igennem Den Økologiske Bagebog, er jeg kommet til Aurions brusebadsboller.

Det er den eneste opskrift i bagebogen, jeg har prøvet før. Sidste år var jeg på bagekursus hos Aurion, hvor vi blandt andet afprøvede flere udgaver af deres brusebadsboller. Dengang var deres opskrift ikke udgivet, så vi var med til at teste den. Den udgave de har tryk i bagebogen, kaldte de Fuglehandlerens brusebadsboller, hvis jeg husker rigtigt. Toppingen havde de fået inspiration til fra en af deres kunder.

I opskriften skal man bruge svedjerugmel, rugmel eller rugsigtemel og speltmel eller ølandshvedemel. Jeg brugte rugmel og fuldkorns speltmel, da jeg havde det i skuffen.

Dejen var ret nem at røre sammen, det tog ikke mange minutter og den blev blød og lækker.

Nyrørt dej til brusebadsboller

Dejen stod og hyggede sig i køleskabet, eller i mit tilfælde var det faktisk vores væksthus, da der ikke var plads i køleskabet, natten over. Næste morgen havde den hævet til dobbelt størrelse, præcist som der stod i opskriften at den skulle.

Hævet brusebadsbolledej

Jeg dyppede hænderne i en skål vand og tog dejklatter op og trykkede dem ned i en tallerken med en blanding af lige dele rød, sort og hvid quinoa, hørfrø, græskarkerner, solsikkekerner og blå birkes, som opskriften foreskrev. Jeg havde kerneblandingen liggende fra da jeg var på bagekurset og har aldrig rigtigt fundet noget at bruge den til, så meget passende fandt jeg posen frem nu, hvor jeg skulle følge opskriften.

Brusebadsboller klar til ovnen

De skulle have ca. 10 minutter ved 250 grader. I min ovn var de færdige efter ca. 15 minutter.

Friskbagte brusebadsboller

Da de var kommet på bordet, spurgte familiens 8 årige, om jeg selv havde bagt dem. Hun syntes nemlig de lignede købeboller. Det tog jeg som et kompliment, da det var udtryk for at de var ret flotte og vellykkede.

Smagen var ganske fin. Jeg synes bollerne er gode som afveksling fra de boller jeg plejer at bage. Men jeg synes der mangler kerner i dejen, der kan give struktur og mæthedsfornemmelse. Derfor bliver disse boller ikke en fast del af vores morgenbord. Men den korte bagetid gør at det er realistisk at nå at bage dem på hverdagsmorgener, så vi kan nyde rygende varme, friskbagte boller selv på travle dage. Og dejen kan holde sig i køleskabet i op til en uge, så der er ingen undskyldning for ikke at bage boller.

Dagen efter fik resten af bollerne en tur på brødristeren, efter de var blevet fugtet lidt under vandhanen. Men de var kedelige, selv efter de var blevet ristet grundigt. Så disse boller er klart bedst lige når de kommer ud af ovnen eller senere på dagen.

7 kommentarer (+add yours?)

  1. Trackback: Den økologiske bagebog – et bageprojekt « Fenjas mad
  2. Hottie Von Dottie
    Nov 07, 2011 @ 00:20:05

    Jeg har også lige fået den bog !😛
    Jeg har en god opskrift, der kan holde flere dage – eller, ok ihvertfald 2 dage – men den er dog primært på hvidt mel, så ved ikke om den er noget for dig… Men der er ihvertfald kerner i😉

    Svar

  3. RaskeRollinger
    Nov 09, 2011 @ 09:34:27

    Det er en bog jeg godt kunne tænke mig.
    Pudsigt nok sad jeg så sent som i går aftes og sagde til min mand, at jeg gerne vil have gang i bageriet igen. Jeg plejer at bage boller og rugbrød til familiens store fornøjelse, men det sidste års tid er det ikke blevet til så meget – desværre…. Men dit blogindlæg har inspireret mig til at komme igang igen nu – så mange tak for det🙂

    Svar

    • fenjasmad
      Nov 09, 2011 @ 11:55:29

      Dejligt at høre at jeg kan inspirere til at komme i gang. Det er ikke så svært, når først det er blevet til en rutine. Til gengæld er belønningen fantastisk🙂

      Svar

  4. Trackback: Grupe og Meyers rughvedebrød – Den økologiske bagebog « Fenjas mad
  5. Trackback: Kornkammerets knækbrød – Den økologiske bagebog « Fenjas mad

Skriv et svar

