All round kødsauce

Når jeg laver kødsauce, plejer jeg at lave en kæmpe portion, så jeg har til fryseren. Det gør livet uendeligt meget nemmere, når man er en børnefamilie. Den kødsauce jeg laver, er en all round sauce, som jeg bruger til rigtigt mange forskellige retter. Pasta med kødsovs, pandekager med fyld, lagsagne, cottage pie, med kartoffelmos, med ris eller hvor jeg ellers får lyst til at bruge kødsauce.

Jeg fylder min kødsauce med mange, mange grøntsager. Dels kan jeg bedre lide den, når den ikke er for tung og dels er det en god måde at få ungerne til at spise flere grøntsager. Og så er det en genial måde at få ryddet op i grøntsagsskuffen. Jeg bruger alle slags grøntsager, så brug hvad du har liggende og start gerne med dem der trænger til at blive brugt. Jeg bruger gerne løg, gulerødder, porre, squash, rødbeder, persillerod, pastinak, selleri, jordskokker, kål, peberfrugt, svampe, bønner, broccoli, fennikel, blomkål, peberrod, chili, ingefær, hvidløg.

Jeg bruger 1 del hakket kød og 1 del grøntsager og fylder op med dåsetomater. Normalt laver jeg af 1½-2 kilo kød og tilsvarende grøntsager, så det er den store gryde jeg har gang i. Grøntsagerne hakker jeg i foodprocessoren eller river dem groft, så de bliver ensartet og nærmest går i et med kødet i saucen. Det er ikke meningen at grøntsagerne skal være for synlige i saucen.

Til 4 personer

500 g hakket oksekød

500 g blandede grøntsager, eks. løg, gulerødder, peberfrugt, champignon, squash, rodfrugter

2 dåser hakkede, flåede tomater

2 fed hvidløg

Krydderier, salt, peber

1 spsk olie + en sjat vand

Varm olien op i en gryde og svits kødet. Tilsæt en sjat vand, hvis det er ved at brænde fast i bunden.

Grøntsagerne hakkes fint eller rives groft.

Finthakkede grøntsager klar til kødsaucen

Grøntsagerne kommes ved kødet, sammen med finthakket hvidløg, hvorefter tomaterne tilsættes. Hvis du har friske krydderurter, så tilsæt dem med det samme, så de kan få lov at give masser af smag til saucen. Lad saucen koge til kødet og grøntsagerne er møre. Jeg plejer at lade det koge i et par timer, så smagen får lov at blive intens, men det kan sagtens klares på lidt under en halv time, hvis du har travlt.

Smag saucen til med salt, peber og evt. andre krydderier. Server saucen eller brug den i andre retter.

All round kødsauce med masser af grøntsager

1 kommentar (+add yours?)

  1. Trackback: Urtekrams bløde tortillas – Den økologiske bagebog « Fenjas mad

Skriv et svar

