Urtekrams fuldkornslagsagne

Efter jeg skrev anmeldelsen af Urtekrams marokkanske gryderet, har jeg fået tilsendt de tre andre varianter af madkits fra Urtekram, så jeg kan afprøve og anmelde dem også. Den første jeg har fået lavet, er deres fuldkornslagsagne.

Fuldkornslagsagne-måltidskit fra Urtekram

Mit umiddelbare indtryk er positivt, set i forhold til andre tilsvarende produkter på markedet. Blandt andet fordi der er fuldkornslagsagneplader i pakken i stedet for hvide, kønsløse lagsagneplader og fordi ingredienslisten fortæller alt hvad der er i, så det er muligt at gennemskue hvad der er i pakken samt at vælge produktet til eller fra, ud fra om der er ingredienser i man ikke kan tåle eller lide. Måltidskittet indeholder gluten, i lagsagnepladerne, men hverken mælk eller sukker.

Ingredienser:

Fuldkornslasagneplader* (fuldkornshvedemel*, vand)(73%), tomatpulver*, speltrasp* (sigtet speltmel, speltfuldkornsmel*, uhærdet palmefedt*, gær, havsalt, koriander*, gurkemeje*), hvidløg*, himalayasalt, basilikum*, oregano*, sød paprika*, bukkehornsfrø*, sort peber*, chili*. Intet andet.

* = Økologisk

På pakken står der “Family size”, til fire personer. Jeg er igen spændt på hvor langt indholdet rækker i vores madglade familie med to voksne og tre børn på 14, 8 og 2 år. Vi plejer at spise en ret stor portion lagsagne når jeg laver det, blandt andet fordi jeg selv laver en ret god lagsagne, med kødsovs der er proppet med grøntsager og masser af krydderier og en hjemmelavet bechamelsauce og selvfølgelig fuldkornslagsagneplader.

Jeg pakkede æskens indhold ud:

Indholdet af madkittet

Der er ca. 250 g fuldkornslagsagneplader, en pose krydderimix, en pose toppingmix og opskrifter til alle æskerne i serien, i pakken. Mængden af lagsagneplader passer meget godt med hvad jeg plejer at bruge, når jeg laver en ordentlig portion lagsagne, så jeg er fortrøstningsfuld i forhold til mængden. Og ellers har jeg ekstra plader i skuffen til at supplere med.

Der står på forsiden af æsken at man kun skal tilsætte kød og grøntsager, men på bagsiden af pakken står der at man også skal bruge ost. Jeg synes det er en smule misvisende og håber at Urtekram overvejer at ændre det i fremtiden, så æskens forside giver et realistisk indtryk af hvad man bruge penge på ved siden af æsken.

I følge opskriften skulle jeg bruge 400 g hakket kød og 300 g grøntsager + løg. Jeg brugte 400 g hakket okse,  500 g grøntsager inkl. løg (løg, gulerødder, grønne bønner, squash) + en dåse hakkede tomater og en dåse koncentreret tomatpure, det sidste for at give bare en smule smag til sovsen.

Opskriften var nem at følge, men da jeg kom til at smage på sovsen, smagte det ikke rigtigt af noget. Jeg tilføjede derfor også den omtalte dåse koncentreret tomatpure og en sjat fløde, for at få sovsen til at minde bare en smule om en kødsovs jeg selv kunne finde på at lave til lagsagne. Jeg syntes at sovsen var trist, uden smag og en kedelig oplevelse. Men jeg lagde den sammen med lagsagnepladerne og toppede med toppingmix blandet med revet ost og satte lagsagnen i ovnen.

Efter en halv times tid var lagsagnen færdig og hele familien kunne sætte sig til bordet. Bedømmelsen var at det var en ok ret ud fra at det var en næsten-færdigret, men den var på ingen måde i nærheden af den hjemmelavede vi plejer at spise. Måske er vi forvente med god, hjemmelavet mad eller også var det ikke en særligt spændende ret. Det kan jeg ikke helt vurdere. Der blev dog spist helt op, nok også fordi portionen var en anelse mindre end den plejer at være når jeg selv laver lagsagne, så der var ingen rester til madpakken, som der plejer at være når vi får lagsagne. Vi blev dog alle mætte, så mængden var passende, når jeg tilføjede en smule ekstra grøntsager.

Færdig Urtekram-lagsagne

Hvorfor skal du købe æsken? Fordi du gerne vil have en nem ret, der ikke kræver at du skal finde ud af hvilke krydderier der passer sammen og som er hurtig at lave.

Hvorfor skal du ikke købe æsken? Fordi det ikke kræver særligt meget ekstra at lave en lagsagnesovs selv. Du skal stadig stege kødet og ordne grøntsagerne og du kan krydre med præcist de krydderier du synes passer til jeres families smagsløg.

Samlet bedømmelse: Jeg synes ikke denne æske er noget at råbe hurra for. Æsken koster 34.95 kr og indeholder pastaplader og en smule krydderier. Samtidig er der ikke noget originalt i måltidet, så jeg kunne lige så godt selv lave retten og få et bedre resultat. Men for dem der plejer at købe Knorr Lagsagne og gerne vil spise mere fuldkorn og økologisk, er det et godt alternativ.

Skriv et svar

