Finax økologisk pizza-fuldkornsmelblanding

Normalt køber jeg ikke melblandinger, fordi jeg foretrækker at bage mit eget brød, helt fra bunden. Så ved jeg hvad der er i og jeg kan få det som jeg vil have det. Men jeg fandt Finax’ økologiske fuldkorns pizzamelblanding på tilbud og fik lyst til at prøve det.

Ingredienser:

51 % økologisk grahamsmel, økologisk hvedemel, salt tilsat jod, økologisk hvedegluten, melhandlingsmiddel: Ascorbinsyre (E 300)

Der følger tørgær med, som er klæbet fast på posen. Så melblandingen er nem at opbevare og bruge, da det eneste man skal tilsætte, er vand. Dog falder posen med tørgær nemt af, så det kan være en god idé at tage den af fra starten og opbevare den et andet sted. Posen med tørgær er delt op i to, så det er nemt at lave dej af halvdelen af posen i stedet for hele posen på en gang. Det ser jeg som et positivt tiltag, så mængden af pizzadej kan tilpasse husholdningen. I vores familie svinger antallet af spisende fra 3 til 6, alt efter hvilken dag i ugen vi har, så det er en fordel at mængden kan varieres nemt.

Jeg valgte at bruge hele posen på en gang, da vi godt kan lide at have færdig, hjemmelavet pizza i fryseren til dage hvor vi ikke har tid til at lave aftensmad. Dejen er super nem at lave. Hæld melblandingen ned i en skål, bland det med tørgæren og 6 dl lunkent vand og ælt det godt. Så skal det stå og hæve en halv times tid inden det skal rulles ud til flade bunde. Jeg lod det hæve mens jeg gik en tur i vuggestuen efter mig datter, så den fik lov at hæve omkring 1½ time inden jeg havde tid til at gøre mere ved det. Dejen virkede til at have det godt og rart da jeg kom tilbage til den. Dejen var både fast og luftig på samme tid og var behagelig at arbejde med. Faktisk vil jeg sige at den nærmest var helt perfekt.

Jeg delte dejen i fire stykker og rullede dem ud til runde pizzabunde, der passede til vores pizzabagesten.

Fuldkornspizzadej

Dejen så dejligt grov ud, uden at være fyldt med kerner. En god egenskab for en pizzabund, der gerne må mætte, smage godt og være nem at spise for alle i familien.

Jeg forbagte mine pizzabunde nogle minutter på den hede pizzasten og konstaterede at melblandingen også kan bruges til at bage pitabrød af.

Pizzabund som pita

Der var god hævning i dejen og jeg kunne uden problemer trykke luften ud af den forbagte bund, så den blev til en bund igen.

Jeg smed forskelligt fyld på som jeg havde fundet i køleskabet og fryseren

Pizzaen før den kom i ovnen

Pizzaen blev bagt færdig i ovnen ved 250 grader, til osten var gylden.

Færdigbagt pizza

Og så til smagen. Pizzabunden var overraskende lækker. Den var sprød og meget mættende. Normalt når jeg bager pizza, kan jeg spise en hel, men jeg kunne kun spise en halv af denne, fordi der var gods i bunden. Så det var en meget positiv oplevelse. Jeg vil næsten, men også kun næsten, sige at bunden blev bedre end jeg selv kunne have lavet.

Luftig og sprød pizzabund

Hvorfor skal du købe melblandingen? Fordi det er super nemt og det faktisk smager godt.

Hvorfor skal du ikke købe melblandingen? Fordi pizzadej ikke er specielt svært at lave og fordi du kan lave dejen væsentligt billigere selv, hvis du ikke finder posen på tilbud.

Vil jeg købe melblandingen igen? Jeg er faktisk ikke afvisende over for det, selvom jeg normalt sværger til hjemmelavet mad. Men kvaliteten og smagen overraskede mig positivt. Og så er det absolut til melblandingens fordel at den både er økologisk og fuldkorn. Ellers havde jeg aldrig nærmet mig den.

Skriv et svar

