Seitan-fyldte tomater

Jeg kom hjem fra helsekosten med noget seitan for nyligt og det er helt nyt for mig. Jeg var lige ved at lægge denne opskrift i kategorien Glutenfri opskrifter, indtil jeg kom i tanke om at seitan nærmest er ren gluten. Heldigt jeg nåede at rette den fejl.

Disse fyldte tomater serverede jeg som en del af et hovedmåltid. Men de er glimrende som frokost eller på en buffet. De ser indbydende ud og er ikke specielt besværlige at lave. Opskriften er til 8 tomater, så tag dig ikke af at der kun er 7 på billederne. Det var hvad jeg havde i huset.

8 fyldte tomater

8 tomater

1 porre

100 g seitan

50 g revet ost

Karry

Tomater vaskes og toppen skæres af. Indholdet af tomaterne tages forsigt ud. Det gøres nemmest ved at skære den ende med stilken af og skære med en kniv rundt i kanten, så indholdet løsner sig. Fjern det med en ske og gem det til senere.

Udhulede tomater

Seitan og porre skæres i små stykker og steges på en pande i olie. Det tomat der er skåret fra, skæres i små stykker og kommes på panden og det hele smages til med karry. Panden tages fra varmen og revet ost blandes med resten. Osten smelter hurtigt, så sørg for at putte fyldet i tomaterne med det samme.

Rå seitanfyldte tomater

Tomaterne stilles i ovnen ved 200 grader i ca. 20 minutter, til overfladen er gylden og tomaterne ser møre ud.

De færdige tomater

Skriv et svar

