Æble-fennikel marmelade

Jeg stødte sidste år på en af Meyers marmelader med pære og fennikel og besluttede at afprøve konceptet med de lækre nedfaldsæbler, vores have bugner med lige nu. I første omgang lavede jeg kun en lille portion, men resultatet blev rigtigt lækkert, så jeg laver en større portion næste gang.

1 glas

500 gram æbler, renset vægt

1-2 tsk hele fennikelfrø

20 g rørsukker

Fennikelfrø tørristes et par minutter på en varm pande for at fremhæve smagen. Mængden af frø afhænger af om de er helt friske eller om de har stået på krydderihylden i nogle år. Jo friskere de er, jo mere smag og så skal mængden nedjusteres.

Æbler, fennikelfrø og halvdelen af sukkeret koges ved lav varme i en gryde med låg. Tilsæt evt. 1 spsk vand for at undgå at marmeladen koger fast inden væsken bliver frigivet fra frugten. Jeg plejer at skrue op på højt blus og røre ofte indtil det er kommet i kog, hvorefter jeg skruer ned på laveste blus og rører jævnligt. Smages til med sukker og hældes direkte på skoldede, atamonskyldede glas.

Hvis du tilføjer en smule atamon i marmeladen, kan det holde mere end et par uger. Jeg har gode erfaringer med at få marmelade til at holde i flere år, hvis blot det bliver opbevaret mørk og ikke alt for varmt. Atamonen er nødvendig når sukkerindholdet er lavt.

Mængden af sukker afhænger af hvilken æblesort du bruger og hvor sød du kan lide din marmelade. Men smag dig frem.

Skriv et svar

