Fuldkornspasta med urteflødesovs og basilikumtofu

Jeg har flere gange forsøgt mig med tofu uden det store held, da jeg ikke synes det smager af særligt meget. Men i helsekosten fandt jeg en pakke basilikumtofu, som jeg besluttede at prøve og det smagte faktisk godt. Jeg lavede en omgang pasta med flødesovs til og tilsammen var det et rigtigt lækkert måltid.

Til 3 personer

2 løg

1 gulerod

1 lille squash

2 fed hvidløg

1 stykke frisk ingefær

2 håndfulde friske krydderurter, eks. oregano, løvstikke, estragon og citronmelisse

1/4 l fløde

300-400 g fuldkornspasta

1 pakke basilikumtofu

Grøntsagerne snittes i små stykker. Løg steges i lidt olie med hvidløg og ingefær. De øvrige grøntsager tilsættes efter et par minutter og fløden hældes over, når de har stegt med i et par minutter. De finthakkede urter tilsættes og sovsen simrer i ca. 15 minutter, til grøntsagerne er møre. De må gerne have lidt bid endnu. Smag til med salt og peber.

Tofuen skæres i skiver og steges sprød på en pande  lidt olie.

Kog pastaen og anret sovsen ovenpå. Læg den sprødstegte tofu øverst og server.

Fuldkornspasta med urteflødesovs og basilikumtofu

For en glutenfri udgave, server med glutenfri pasta eller fuldkornsris. For en mælkefri udgave, brug soya- eller risfløde i stedet for almindelig fløde.

Skriv et svar

