Rodfrugtlagsagne

Det er stadig årstid for rodfrugter og her kommer en variant på den klassiske lagsagne, med rodfrugter i stedet for lagsagneplader. Dermed egner retten sig til en glutenfri kost og hjælper til at få familien til at spise flere grøntsager.

Lav din lagsagnesovs som du plejer, med eller uden kød.

Skær forskellige rodfrugter i tynde skiver, helst ikke tykkere end 2 mm. Jo tyndere skiverne er,  jo hurtigere bliver de møre.

Forslag til rodfrugter og andre grøntsager der passer godt i lagsagnen:

Selleri

Persillerod

Pastinak

Jordskok

Kartofler

Løg

Læg sovs og rodfrugter lagvis i et fad. Start og slut med sovs. Hvis du er til mælkeprodukter, kan du lave en god bechamelsovs eller hælde ost mellem lagene.

Lagsagnen skal have 1½-2 timer ved ca. 180 grader i ovnen. Mærk efter hvornår grøntsagerne er møre. Du kan snildt lægge lagsagnen sammen aftenen forinden, så retten kan komme direkte i ovnen, når du kommer hjem fra arbejde. Og så er der tid til familien, mens maden passer sig selv i ovnen.

Server evt. med en god salat eller brød til, hvis ikke retten er nok i sig selv.

 Sovsen er genial til at tømme grøntsagsskuffen, da du kan komme alle slags grøntsager i. På denne årstids plejer jeg at bruge løg, gulerødder, selleri, hvidkål, jordskokker, pastinakker, persillerødder, rødbeder og hvad der ellers trænger til at blive brugt. Når jeg laver kødsovs, bruger jeg 1 kg hakket kød og 1 kg hakkede/snittede/revne grøntsager og 3-4 dåser hakkede tomater. Jeg plejer at hakke grøntsagerne i foodprocessoren, så bliver de i samme størrelse som kødet og børnene opdager ikke at de spiser grøntsager, de normalt ikke kan lide. Jeg krydrer sovsen efter dagens humør. Om sommeren med en ordentlig håndfuld friske krydderurter fra haven, om vinteren tømmer jeg krydderiglassene i skuffen. Som regel laver jeg en kæmpe portion kødsovs og fryser ned i mindre portioner, som jeg bruger til lagsagne, pasta med kødsovs, madpandekager eller andre retter hvor kødsovsen passer.

Du kan sagtens lave samme tricks med en kødløs sovs og få tømt grøntsagsskuffen. Tilsæt evt. bønner eller linser for at få protein i retten. Sovsen kan sagtens fryses ned.

Retten er også god til at optage rester fra køleskabet. Jeg brugte blandt andet en rest sellerisuppe mellem nogle af lagene, en rest revet ost og en rest creme fraiche mellem nogle andre. Tilsammen gav det en skøn smag og jeg fik brugt nogle små rester op.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Trackback: Uge 13 – Rodfrugtfritter og rodfrugtlagsagne « Fenjas mad
  2. Thoke
    Mar 30, 2011 @ 17:10:23

    Nøj, hvor det bare en rigtig god lasagne! Fik lige tømt skuffen af de de sidste blandet rodfrugter! Smagte meget bedre end en almindelig lasagne med pastaplader! Kan klart anbefales!

    Svar

Skriv et svar

