Mormors havregrød med et twist

Min mormor lærte mig som barn at lave en rigtig god og enkel havregrød. Lige dele havregryn, mælk og vand og en smule salt og så skulle det koge til det havde den rette konsistens. Det er stadig den opskrift jeg går ud fra når jeg laver havregrød, men jeg synes den bliver kedelig, hvis der ikke er andet i, så jeg plejer at tilføje lidt forskelligt for at gøre grøden til et mere afrundet måltid. Og så tilsætter jeg frugt i stedet for at drysse sukker ovenpå.

En stor portion til en person eller to små portioner:

2 dl grovvalsede havregryn eller blanding af havregryn, rugflager, speltflager eller andre flager af kornsorter

2 dl mælk, evt. mælkeerstatning

2 dl vand

½ tsk salt

1 tsk kanel

1-2 spsk kerner, eks. solsikke, hørfrø, sesam, hel boghvede

1 stykke frugt, eks. en moden banan eller et revet æble

Evt. 1 spsk rosiner eller anden tørret frugt i små stykker

Det hele blandes i en gryde og koges under hyppig omrøring, indtil det har den ønskede konsistent. Hvis den bliver for fast, så tilsæt ekstra væske.

Server den som den er eller drys ekstra kanel ovenpå, hæld mælk over og en klat smør eller kokosolie.

Hvis der er en rest tilbage, så gem den til dagen efter og lav klatkager til morgenmad eller bland grøden i en bolledej.

Skriv et svar

